سردر مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان

درباره ما

افتخارات

پروژه ها

دانشنامه

تماس

دسترسی سریع پروژه

سردر مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان

مسابقه معماری

معرفی پروژه

موقعیت: ایران، کرمان

کاربری: سردر

دفتر معماری: استودیو معماری شماره چهار

سرپرست طراحی: حسین زین آغاجی، کسری شفیعی زاده، محمد یوسف صالحی، محمد صادق افشار طاهری، محمد ابراهیم تاجیک

تیم طراحی: فرناز خیام، موژان فکری، رضامهجوری، میلاد مساوات، نگار صادقی، پگاه رحیمی پاک، مهسا فرشادی کیا

مشاهده پروژه در اینستاگرام

پروژه های مشابه

دسترسی سریع پروژه

سردر مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان

شهر کرمان نگین کویر ایران و شهر شاهکار های معماری ایران است. شهری که در صنعت چشم انداز 1404 به عنوان قطب معدنی. ملی. فراملی. جنوب کشور پیش بینی شده و باید در حوزه شرکت های دانش بنیان و صنایع خودرو سازی و فولاد رشد قابل توجهی در برنامه ی ششم توسعه داشته باشد با توجه به این مهم در طراحی سردر بوتیای ایرانیان سعی بر آن شده است که این سردر در حد مجتمع بزرگ بوتیای ایرانیان و استان کرمان باشد و از عناصر اصلی معماری اسلامی ایرانی که هویت ماست استفاده شود  تعریف سردر در معماری ایران نه با ترکیب فرم و احجام معماری گوناگون که با تعریف درست و دقیق فضای مثبت معنا می یابد فضایی که از عناصر اصلی ورودی های ساختمان هاست فضای مثبتی که در هشتی خانه های کویر ایران و ایوان مساجد به آن توجه شده است. هشتی فضایی بعد از فضای ورودی. که در این اقلیم اغلب بلافاصله بعد از درگاه قرار میگیرد .مهم ترین کارکرد هشتی تقسیم مسیر ورودی به دو یا چند جهت و حفظ حریم است در پروژه ورودی با یک چرخش توانسته است دید به داخل را مسدود و با ایجاد فضای باز مرکزی ؛مراجع کننده را از فضای بیرون جدا و آماده ورود به فضای داخل می کند.

ایده های طراحی

با بررسی معماری بومی کرمان می توان به الگویی خاص از ورودی  (هشتی) رسید که به عنوان یک  فیلتر عمل کرده و علاوه بر مسدود کردن امتداد بصری به فضای داخل به مراجعه کننده مجال شناخت فضا و انتخاب مسیر می دهد.

با بررسی ماهیت هشتی و حیاط های مرکزی  و  آزمایش اشکال هندسی دایره به عنوان شکل ایده آل در نظر گرفته شد. این شکل دارای دو خاصیت مهم است : 1.تغییر محور در این شکل می تواند به دفعات اتفاق بیافتد. 2.از  کنار هم قرار گرفتن چند دایره، فضاهایی بینابینی و  دو رگه که به عنوان حیاطهای مرکزی عمل می کنند،ایجاد می شود. با این کار سردر از یک جداره به فضا  بدل می شود.

 با  مرتفع کردن این دوایر علاوه بر ایجاد نماد و نشانه ای خوانا از فواصل ، باعث تهویه ی مناسب و عملکردی همچون بادگیر ایجاد شده است. و  با قرار گیری فضای سبز و عنصر آب به تلطیف فضای داخلی و ایجاد فضای مطبوع و دل نواز افزوده شد.

زاویه دار شدن استوانه ها از طرفی به مفهوم انحراف دید  که  در هشتی ها موجود بود اشاره می کند ولی این بار به منظور  ایجاد دید های متنوع از آسمان کویری .از طرفی در ساعات شبانه روز با انعکاس های مختلف نور آفتاب حالت فلزهای مذاب که  نمادی از  ذوب آهن می باشد را در ذهن متجلی می سازد.

به روزسازی فخرمدین(نوعی آجر چینی که آجرها به صورتی قرار می گیرند که نور از میان آن ها عبور می کنند)به حفره هایی در جداره ی حجم بدل شد که علاوه بر نور دهی به داخل از ورود گرمای نور مستقیم جلو گیری می کند.

سردر طراحی شده به ایجاد فضایی متفاوت و  برای ماندن و نه فقط برای  عبور بدل شده که با استفاده از کهن الگو های ایرانی به ایجاد هویتی ایرانی اسلامی در فضایی امروزی و ورودی کارخانه ای مدرن پرداخته است.

سازه

سازه این طراحی به صورت فریمهایی فلزی پیشساخته در کارخانه و سر هم کردن آسان و سریع در کارگاه صورت می گیرد و پس از آن مهاربندی جانبی با  صفحات ورق سی ان سی شده بر روی آنها که جنبه نازک کاری نیز دارد میباشد .