درباره ما

افتخارات

پروژه ها

دانشنامه

تماس

پیشنهاد هایی برای شما

جهت مشاهده پروژه های اجرا شده، روی تصاویر کلیک کنید.

نیاز به مشاوره دارید...

زمان مورد نیاز برای مطالعه:

8 دقیقه

تاریخ انتشار:

1401-04-15

دسته بندی:

تجاری, دانشنامه معماری

[kkstarratings]

زمان مورد نیاز مطالعه:

8 دقیقه

دسته بندی:

تجاری, دانشنامه معماری

به این مقاله امتیاز دهید

[kkstarratings]

آشنایی با طراحی شهرک ویلایی و امکانات آن

طراحی شهرک ویلایی بر اساس مسیرهای دسترسی

فهرست مطالب

امروزه به‌دلیل کمبود زمین و افزایش قیمت ساختمان‌ها در مناطق مسکونی، طراحی شهرک ویلایی اتفاقی نوین است که مزایای بسیاری برای مردم به همراه دارد. این شهرک‌ها باید بر اساس ضوابط و استانداردهای درج شده در قوانین ساختمان‌ها و سلسله مراتب ذکر شده در آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان از مرحله طراحی تا اجرا، ساخته شوند.

شهرک‌های مسکونی و ویلایی دارای امکانات متعددی هستند که فضای سبز یکی از مهم‌ترین آنها عنوان می‌شود. برای آشنایی با اصول طراحی و امکانات این مناطق مسکونی با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

در طراحی شهرک ویلایی رعایت چه سلسله مراتبی ضروری است؟

در طراحی این شهرک‌ها بدون شک رعایت اصول معماری و ساختمان‌سازی حرف اول را می‌زند. در ادامه این اصول را به‌ترتیب مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بررسی زمین از نظر مقاومت و همجواری‌ها

از آنجایی که این پروژه ساخت و ساز در مساحت وسیعی استارت زده می‌شود، بدون شک بررسی زمین از نظر مقاومت، مساحت و همجواری‌ها جزو اولین اصول طراحی این شهرک‌ها به شمار می‌رود. بنابراین قبل از اجرای طرح پیشنهادی باید شرایط زمین و امکان ساخت و ساز در آن بررسی شود.

بعد از دریافت مجوزهای لازم از شهرداری، باید همجواری زمین با سایر سازه‌های اطراف آن مورد بررسی قرار گیرد. در این صورت بهترین موقعیت برای طراحی ویلاهای این نوع شهرک انتخاب می‌شود. همجواری‌ها به خط فکری معمار کمک می‌کنند که متناسب با دسترسی‌ها، ورودی و خروجی، شهرک ویلایی را به‌درستی طراحی کند.

طراحی مسیرهای دسترسی اصلی و فرعی به ویلا

دسترسی به ویلا از طریق مسیرهای اصلی و فرعی یکی دیگر از اصول طراحی شهرک ویلایی به شمار می‌رود که معماران باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. این دسترسی‌ها امکان رفت و آمد راحت و سریع را برای ساکنان شهرک‌های مسکونی فراهم می‌آورند.

طراحی شهرک ویلایی بر اساس مسیرهای دسترسی

طراحی شهرک ویلایی بر اساس مسیرهای دسترسی

مسیرهای سواره و پیاده باید در مساحت مشخص شده و طبق آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان طراحی شوند. در غیر این صورت امکان برخورد وسایل نقلیه در مسیرهای سواره دور از انتظار نیست.

توجه به اقلیم در طراحی شهرک مسکونی

بدون شک یکی از مهم‌ترین نکاتی که سبک طراحی را مشخص می‌کند، اقلیم است. معماران بعد از بررسی زمین و مشخص کردن همجواری‌های آن باید فضای مناسب برای طراحی هر واحد ویلایی را در نظر بگیرند. مساحت هر ویلا با توجه به تعداد خواب یا طبقات آن مشخص می‌شود.

رعایت استانداردها در این خصوص از اهمیت بسیاری برخوردار است. توجه به اقلیم موجب طراحی اصولی بازشوها و ورودی‌های ویلا می‌شود. دریافت نور طبیعی در روز، باد و نسیم ملایم از جمله عواملی است که باید در طراحی فضای داخلی ویلاها به آن توجه شود. همچنین مساحت پارکینگ، حیاط و مکان دقیق آنها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

 

پروژه فرزانگان | طراحی شده توسط استودیو معماری 4 پروژه فرزانگان | طراحی شده توسط استودیو معماری 4

فضای سبز و مشترک در شهرک مسکونی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در طراحی شهرک ویلایی ضروری به شمار می‌رود، مشخص کردن فضای سبز و مشترک است. این فضا باید به‌گونه‌ای طراحی شود که تمامی واحدهای ویلایی دسترسی راحتی به آن داشته باشند. فضای سبز جزو امکانات لازم این نوع از شهرک‌ها به شمار می‌رود. همچنین در این فضا باید مکان بازی کودکان نیز در نظر گرفته شود.

طراحی فضای سبز و مشترک در شهرک ویلایی

طراحی فضای سبز و مشترک در شهرک ویلایی

call2

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید…

 

امکانات شهرک ویلایی شامل چه مواردی می‌شوند؟

بدون شک امکانات شهرک اولین گزینه‌ای است که متقاضیان خرید یا اجاره یک واحد ویلایی به آن توجه می‌کنند. زیرا شهرک ویلایی یا مسکونی به مشابه یک شهر کوچک است که افراد انتظار دارند در آنجا با هزینه‌های کمتر، زندگی ایده آلی را تجربه کنند.

این امکانات باید در طراحی تمامی شهرک‌ها مدنظر قرار گیرند. البته هر چقدر این امکانات پیشرفته‌تر باشند، بدون شک هزینه خرید ویلا و زندگی در این شهرک‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. در طراحی شهرک ویلایی وجود امکانات زیر ضروری است:

  • استخر عمومی و خصوصی
  • زمین بازی و پارک
  • مراکز خرید
  • سوپر مارکت
  • مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی
  • باشگاه ورزشی
  • مسجد
  • مدرسه
  • مهد کودک
  • پارکینگ عمومی و خصوصی
  • مراکز تفریحی
  • نانوایی
  • سیستم هوشمند کنترل روشنایی
  • دوربین‌های مدار بسته
  • میدان
  • نگهبانی
  • رستوران و فست‌فود
  • بانک و سازمان‌های برق، آب، گاز و غیره

البته این امکانات ممکن است در محیط تمامی شهرک‌های ویلایی وجود نداشته باشد. زیرا شهرک‌های ویلایی دارای سبک‌های متفاوتی هستند و با توجه به خصوصی یا سازمانی بدون آنها امکان کم یا زیاد شدن این امکانات نیز وجود دارد.

 

چه نکاتی در طراحی شهرک ویلایی باید مورد توجه قرار گیرد؟

بدون شک معماران و طراحان سازه قبل از طراحی این شهرک‌ها باید به نکات بسیاری توجه کنند. این نکات شامل موارد زیر هستند:

  • فاصله شهرک تا محیط خارج از آن مانند: شهر، دریا، جنگل، جاده‌های اصلی و غیره
  • توجه به عرض خیابان‌های اصلی و فرعی شهرک و رعایت حد فاصل بین جاده اصلی تا ویلاها
  • توجه به سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی
  • برخورداری ویلاها از برق، آب، گاز، تلفن و آنتن تلفن همراه
  • برقراری امنیت شهرک با وجود نگهبانی
  • طراحی پارکینگ‌های عمومی و خصوصی
  • استفاده از مصالح بادوام و یکپارچه در نما و سازه
  • طراحی ویلاها با سازه‌های مدرن و استاندارد

 

نکات مهم در طراحی شهرک ویلایی چیست؟

نکات مهم در طراحی شهرک ویلایی چیست؟

یک ویلا در شهرک ویلایی با چه اصولی طراحی می‌شود؟

بعد از طراحی سایت و مشخص کردن امکانات آن، طراحی داخلی و خارجی ویلاها اهمیت بسیاری دارد. زیرا ویلاها برای نزدیکی افراد ساخته می‌شوند و باید دارای ویژگی‌های منحصر به فردی باشند. در غیر این صورت عدم رضایت افراد ساکن در این شهرک‌ها را در پی خواهند داشت. یک ویلای اصولی باید دارای ویژگی‌های زیر باشد.

استفاده از مصالح و سازه باکیفیت در ساخت ویلاها

نمای ویلاها در طراحی شهرک ویلایی مانند ویلاهای آزاد دیگر نیست. زیرا یکپارچگی نما در این نوع از ویلاها اهمیت بسیاری دارد و مجوزهای ساخت و ساز آنها نیز با ویلاهای خارج از محدوده شهرک متفاوت است.

در واقع هر ویلا با ساختمان کناری خود دارای سازه، نما و مصالح یکسانی است. طراحی داخلی این بناها نیز شبیه به یکدیگر است که این امر در قیمت پایین این منازل تاثیرگذار خواهد بود.

چشم‌انداز ویلا

بدون شک محل زندگی هر فرد مهم‌ترین جایی است که او در آنجا احساس آرامش می‌کند. بنابراین هر چقدر چشم‌انداز یک ویلا وسیع‌تر و زیباتر باشد، امکان خرید آن نیز افزایش پیدا می‌کند. دید و منظره به‌خصوص در طراحی ویلاهای ساحلی و جنگلی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

رعایت فاصله قانونی ویلا‌ها از یکدیگر

شهرک‌های ویلایی به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که ساختمان‌ها در کنار یکدیگر هستند، بنابراین فاصله ویلاها از یکدیگر کم است. در طراحی شهرک رعایت فاصله دو ویلا از یکدیگر و فضای مشاع اهمیت بسیاری دارد. زیرا ممکن است هر گونه سر و صدا در ویلای کناری، آرامش و امنیت ساکنان ملک دیگر را بر هم بزند. بنابراین رعایت حریم دو ویلا و فاصله قانونی آنها از یکدیگر باید توسط معماران مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد.

چشم اندازی از شهرک ویلایی پروژه فرزانگان | طراحی شده توسط استودیو معماری 4

چشم اندازی از شهرک ویلایی پروژه فرزانگان | طراحی شده توسط استودیو معماری 4

شهرک‌های ویلایی در چه سبک‌هایی ساخته می‌شوند؟

این شهرک‌ها با توجه به محل قرارگیری و چشم‌انداز خود در انواع سبک‌های جنگلی، ساحلی و معمولی (نزدیک به شهر) طراحی و اجرا می‌شوند. در ادامه تفاوت سبک‌های متفاوت شهرک‌های ویلایی را بررسی می‌کنیم.

شهرک ویلایی ساحلی

این نوع از شهرک‌ها همانطور که از نام آنها مشخص است، به دریا راه دارند. شهرک‌های ساحلی اغلب بر اساس سلیقه کارفرما و با امکانات تفریحی متنوع طراحی می‌شوند. در این شهرک‌ها انواع ویلاهای دوبلکس، سوبلکس و غیره با فاصله از یکدیگر قرار دارند.

طراحی شهرک ویلایی ساحلی چگونه است؟

شهرک ویلایی جنگلی

این ویلاها در طراحی شهرک به سبک خانه‌های جنگلی و مناسب با محیط جنگل طراحی می‌شوند. مسیر دسترسی به جنگل نیز در این شهرک‌ها وجود دارد. شهرک‌های جنگلی به‌دلیل موقعیت قرارگیری خود در زمین‌های جنگلی، باید از امنیت بالایی برخوردار باشند. این شهرک‌ها در بیشتر مواقع برای فصل خاصی از سال استفاده می‌شوند و جنبه تفریحی دارند.

ویلاهای معمولی

این نوع از ویلاها به شهر نزدیک هستند و طراحی آنها با توجه به نیاز مردم شهر صورت می‌گیرد. این شهرک‌ها برای زندگی دائمی افراد طراحی می‌شوند و باید نمونه‌ای کوچک از یک شهر با امکانات آن باشند.

ما در استودیو معماری 4 با سال‌ها تجربه در زمینه طراحی و اجرای سازه‌ها و بناهای متعدد به شما در رسیدن به ایده‌هایتان کمک می‌کنیم. در این مجموعه که شامل بهترین و برجسته‌ترین معماران و طراحان می‌شود، طراحی این نوع از شهرک‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌گیرد.

طراحان و مجریان فعال در این استودیو با رعایت تمامی اصول و ضوابط شهرداری به طراحی و اجرای سازه‌های پیشرفته می‌پردازند و بنا به سلیقه کارفرما، بهترین طراحی و اجرا را از خود به نمایش می‌گذارند. بنابراین اگر به دنبال تیم حرفه‌ای برای طراحی ساختمان مورد نظر خود هستید، به سایت استودیو 4 مراجعه کنید.

در نتیجه

امروزه طراحی شهرک ویلایی با توجه به هزینه‌های خرید خانه در شهر و کاهش زمین‌های داخل شهری رو به افزایش است. هزینه خرید خانه در این شهرک‌ها کمتر از خرید ویلا در داخل شهر است. از این رو بسیاری از افراد تمایل به زندگی در این محیط‌ها دارند. شهرک‌های ویلایی اصولاً در مجاورت شهرها ساخته می‌شوند و به جاده‌های اصلی نیز دسترسی راحتی دارند.

طراحی داخلی، نما و سازه این ویلاها بسیار به هم نزدیک است و این ویژگی آنها را از سایر ویلاهای خارج از این شهرک متمایز می‌کند. در این محیط امکاناتی از قبیل: فروشگاه، پارک، پارکینگ، اداره، مسجد، مدرسه و غیره وجود دارد که آن محیط را برای زندگی افراد مناسب می‌کند.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *