درباره ما

افتخارات

پروژه ها

دانشنامه

تماس

پیشنهاد هایی برای شما

جهت مشاهده پروژه های اجرا شده، روی تصاویر کلیک کنید.

نیاز به مشاوره دارید...

زمان مورد نیاز برای مطالعه:

8 دقیقه

تاریخ انتشار:

1400-08-18

دسته بندی:

تجاری, دانشنامه معماری

[kkstarratings]

زمان مورد نیاز مطالعه:

8 دقیقه

دسته بندی:

تجاری, دانشنامه معماری

به این مقاله امتیاز دهید

[kkstarratings]

طراحی کتاب‌فروشی

طراحی کتاب‌فروشی و استفاده از چراغ‌های تزئینی در سقف آن

فهرست مطالب

کتاب‌ فروشی مکان مناسبی است که هرکسی به محض وارد شدن به آن غرق در آن و کتاب‌های آن خواهد شد. طراحی کتاب‌ فروشی بسیار اهمیت دارد و می‌تواند افراد را ترغیب به خواندن کتب مختلف کند. در این مقاله قصد داریم که مطالبی را در مورد طراحی این مکان آرامش‌بخش بیان کنیم.

 

طراحی کتاب‌فروشی و استفاده از چراغ‌های تزئینی در سقف آن

 

طراحی داخلی کتاب‌ فروشی، عامل اصلی برای جلب مشتری

دکوراسیون داخلی کتاب‌ فروشی باید به‌گونه‌ای طراحی شود که هم بتواند تأثیر گذار باشد و هم زیبایی فضا را بیشتر کنید. در طراحی کتاب‌ فروشی از نورپردازی مناسب استفاده کنید. نورپردازی فضای داخل باید به‌گونه‌ای باشد که عناوین کتاب‌ها براحتی قابل مشاهده باشند.

 

می‌توانید برای کتاب‌های پایینی از نور کفی و برای کتبی که در قفسه‌های بالاتری قرار دارند، نورهای سقفی در نظر بگیرید. قراردادن قفسه کوچک در وسط کتاب‌ فروشی به‌عنوان جداکننده فضا نیز گزینه مناسبی است. در واقع این قفسه‌ها محیط کتاب‌ فروشی شما را خاص می‌کنند.

 

کتاب‌ فروشی و ویترین منحصربه‌فرد آن

در واقع ویترین کتاب‌ فروشی مکانی است که هر شخصی قبل از ورود با آن مواجه خواهد شد. بهتر است ویترین کتاب‌ فروشی خود را در ارتفاع متناسبی طراحی کنید و سعی کنید با استفاده از دکوراسیونی خاص زیبایی آن را چندبرابر کنید. زیرا ممکن است افراد زیادی جذب این ویترین‌ها شوند و برای دیدن کتاب‌ فروشی به داخل آن بیایند.

 

اما چگونه می‌توانیم با استفاده از ایده‌هایی نوین و خلاقانه ویترین‌ها را زیباتر کنیم؟

بهتر است ویترین کتاب‌ فروشی خود را با تغییر فصل عوض کنید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید در فصل پاییز از برگ‌ها استفاده کنید. یا در فصل تابستان رنگ‌های شاد و پرانرژی را به کار گیرید. همچنین بهتر است کتاب‌های متفاوتی را با چیدمان مختلف در ویترین قرار دهید.

همچنین که ویترین شما باید نور و رنگ خوبی داشته باشد. نور مناسب باعث می‌شود که مشتریان براحتی بتوانند فضای داخل ویترین را مشاهده کنند. فراموش نکنید که رنگ‌های گرم نیز جلوه این مکان را دو برابر خواهند کرد. به شما پیشنهاد می‌شود برای طراحی کتاب‌ فروشی از طراحان زبده کمک بگیرید.

 

قفسه‌های کتاب‌فروشی

طراحی کتاب‌ فروشی باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند نظر مشتری‌ها را به خودش جلب کند. شما می‌توانید از قفسه‌های ساده یا مدرن استفاده کنید.

 

قفسه‌های ساده ولی جذاب

 

طراحی کتاب‌فروشی با استفاده از ایجاد فضاهای متنوع

call2

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید…

برای طراحی قفسه‌ها حتماً باید فضای کتاب‌فروشی را در نظر بگیرد. به‌عنوان‌مثال، اگر کتاب‌فروشی شما کوچک است، بهتر است قفسه‌های بلند را طراحی کنید. در واقع در این مدل قفسه‌ها کتاب‌های زیادی قرار می‌گیرند و همچنین دسترسی به آنها بسیار آسان است. فراموش نکنید که حتماً نکات ایمنی را برای این قفسه‌ها رعایت کنید. چون به‌دلیل قرار دادن حجم زیاد کتاب‌ها امکان واژگون شدن قفسه‌ها نیز وجود دارد. بهتر است قفسه‌ها را با پیچ به دیوار محکم کنید.

شما می‌توانید قفسه‌هایی چوبی یا فلزی را به کار بگیرید. ولی قفسه‌های از جنس چوب نه‌تنها مقاومت بیشتری دارند، بلکه از گونه‌های فلزی نیز زیباتر هستند. برای دسترسی آسان مشتریان به قفسه‌های بالاتر به حتم باید از نردبانی که ایمنی بالایی دارد، استفاده کنید.

 

قفسه‌های مدرن و امروزی

امروزه قفسه‌های مدرن در اشکال هندسی متفاوتی وجود دارند. این نوع قفسه‌ها برای فضاهای بزرگ بسیار مناسب هستند. همچنین می‌توانید کتاب‌ها را با فاصله از هم قرار دهید که زیبایی محیط را بیشتر کنید. قفسه با طرح درخت از رایج‌ترین قفسه‌های مدرن است. طراحی این قفسه به‌گونه‌ای است که کتاب‌ها روی شاخه‌های آن قرار می‌گیرند.

 

چگونه کتاب‌ها را بچینیم؟

نحوه چیدمان کتاب‌ها در طراحی کتاب‌ فروشی بسیار حائز اهمیت است. بهتر است هر عنوان کتاب را در قفسه‌ای مشخص قرار دهید. علاوه بر این هنگام چیدن کتاب‌ها به رنگ جلد آنها نیز توجه کنید. در واقع شما می‌توانید کتاب‌هایی که طیف رنگی شبیه به هم را دارند، کنار هم قرار دهید. ولی به یاد داشته باشید که قفسه‌ها را با تعداد زیادی کتاب پر نکنید. زیرا ممکن است مشتریان نتوانند براحتی کتاب‌ها را بردارند.

 

سقف کتاب‌فروشی چگونه طراحی شود؟

از طراحی سقف به‌هیچ‌عنوان غافل نشوید. ممکن است فکر کنید که سقف‌ها اصلاً در معرض دید مشتری قرار نمی‌گیرند. ولی استفاده از وسائل تزئینی مختلف می‌تواند دورنمای فضای شما را تغییر دهد. مثلاً ریسه‌های رنگی را روی سقف نصب کنید یا به‌وسیله وسائل فانتزی چوبی آن را تزئین کنید.

 

طراحی کف تا چه حد بر دکوراسیون کتاب‌فروشی تأثیر گذار است؟

برای کف کتاب‌فروشی حتماً از جنسی استفاده کنید که راه‌رفتن بر آن سر و صدای زیادی را ایجاد نکند. همان‌طور که می‌دانید کتاب‌فروشی‌ها معمولاً محیط دنج و آرامش‌بخشی محسوب می‌شوند. به همین دلیل سروصدای زیاد ممکن است مشتریان شما را اذیت کند. در صورتی‌که کف کتاب‌فروشی به‌گونه‌ای طراحی شده است که با سروصدا همراه است، بهتر است از موکت استفاده کنید. در واقع موکت‌ها عایق خوبی برای صدا هستند. کف‌پوش‌های چوبی نیز گزینه مناسبی برای طراحی کتاب‌ فروشی محسوب می‌شوند.

 

پخش موسیقی در کتاب‌ فروشی

اگر می‌خواهید موسیقی پخش کنید، به‌هیچ‌عنوان سراغ موسیقی‌های هیجان‌انگیز و شاد نروید. چون این نوع موسیقی ذهن مشتریان را خسته می‌کند و همچنین آنها نمی‌توانند در مورد خرید کتاب بخوبی تصمیم بگیرند. پخش موسیقی‌های آرام و بدون کلام به همراه صدایی کم آرامش خاصی به محیط داخلی کتاب‌ فروشی شما می‌دهد.

 

طراحی کتاب‌فروشی و دکوراسیون ویترین آن

 

فضاهای متنوع در کتاب‌ فروشی خود ایجاد کنید

معمولاً کتاب‌ فروشی‌های کوچک محیط مناسبی برای طراحی فضاهای گوناگون نیستند. برای خلق فضاهای زیبا و متنوع کتاب‌ فروشی‌های بزرگ گزینه‌های مناسب‌تری هستند. به‌عنوان‌مثال می‌توانید از میز و صندلی‌های کوچک چوبی استفاده کنید. در واقع قرار دادن میز و صندلی باعث می‌شود که مشتری‌ها بتوانند برای مدت‌زمان کوتاهی بنشینند و کتابی را مطالعه کنند.

به‌هیچ‌عنوان شمع‌های تزئینی را روی میزها قرار ندهید. چون در صورت رعایت‌نکردن نکات ایمنی با خسارت‌های احتمالی مواجه خواهید شد. برای این منظور می‌توانید از گل خشک استفاده کنید. بسیاری از افراد علاقه زیادی به خواندن کتاب دارند. بهتر است محیط کوچکی را در کتاب‌ فروشی در نظر بگیرید که اشخاص بتوانند در مورد کتاب‌های مورد علاقه خود با هم صحبت کنند.

طراحی کتاب‌ فروشی با استفاده از ایجاد فضاهای متنوع

 

استفاده از وسائل جانبی مانند لوازم‌التحریر در کتاب‌ فروشی

یکی دیگر از نکاتی که جلوه کتاب‌ فروشی شما را بیشتر می‌کند، قراردادن قفسه‌های لوازم‌التحریر است. به شما پیشنهاد می‌شود در طراحی کتاب‌ فروشی چندین قفسه را به این اقلام رنگارنگ و جذاب اختصاص دهید. در واقع رنگ‌بندی آنها به‌گونه‌ای است که حواس هر مشتری را به خودش جلب می‌کند و همچنین فضای متنوعی را ایجاد خواهد کرد.

 

تأثیر رنگ دیوارها بر دکوراسیون داخلی کتاب‌ فروشی

همان‌طور که می‌دانید رنگ‌ها جلوه خاصی به دیوارها می‌بخشند. شما نیز می‌توانید دیوارهایی با رنگ‌های شاد یا گرم در کتاب‌ فروشی خود داشته باشید. زیرا این رنگ‌بندی نه‌تنها فضای داخلی کتاب‌ فروشی را زیباتر می‌کند، بلکه توجه مشتریان را نیز جلب خواهد کرد. البته خوب است بدانید که رنگ‌های گرم اثربخشی این فضا را بیشتر خواهند کرد.

 

کلام آخر

کتاب‌ فروشی‌ها محیطی دنج برای علاقه‌مندان به کتاب هستند و هر روزه مشتری‌های زیادی را دارند. به همین دلیل طراحی کتاب‌ فروشی باید در اولویت قرار گیرد. در واقع دکوراسیون داخلی این فضا باید به‌گونه‌ای باشد که نه‌تنها مشتری را جذب خودش کند، بلکه شخص بتواند براحتی در فضای کتاب‌ فروشی رفت‌وآمد کند.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *