درباره ما

افتخارات

پروژه ها

دانشنامه

تماس

پیشنهاد هایی برای شما

جهت مشاهده پروژه های اجرا شده، روی تصاویر کلیک کنید.

نیاز به مشاوره دارید...

زمان مورد نیاز برای مطالعه:

8 دقیقه

تاریخ انتشار:

1399-11-05

دسته بندی:

دانشنامه معماری, عمومی

[kkstarratings]

زمان مورد نیاز مطالعه:

8 دقیقه

دسته بندی:

دانشنامه معماری, عمومی

به این مقاله امتیاز دهید

[kkstarratings]

مقیاس کودکان: تاریخچه مختصر مبلمان کودک

فهرست مطالب

نوشته شده توسط آدری میگلیانی | ترجمه خوزه توماس فرانکو

مبلمان کودک ، کلیه مبلمان ثابت یا متحرکی است که مطابق با دستورالعمل های ارگونومیک و اندازه های آناتومیک کودکان به طور خاص طراحی شده است. به دنبال این تعریف ، ما می توانیم با دو نوع مبلمان آشنا شویم:

تفاوت بزرگ بین این دو نوع این است که نوع اول ابعادی دارد که بیشتر با ارگونومی بزرگسالان سازگار است ، در حالی که نوع دوم برای تأمین نیازهای ارگونومیک کودک در هر مرحله از رشد آنها طراحی شده است. از آنجا که رشد کودکان نسبتاً سریع اتفاق می افتد ، معمولاً مبلمان  گروه دوم چند منظوره یا حتی  قابل گسترش هستند

 

Picture4
call2

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید…

مبلمان منحصراً برای کودکان در کجا اولین بار ظاهر شد؟ سوابق مصر باستان نشان می دهد که این تخت اولین اثاثیه ای است که با ابعادی مناسب برای کودکان خردسال طراحی شده است. با تخت بزرگسالان فقط از نظر اندازه متفاوت بود ، بنابراین هنوز تختخواب نبود.

در یونان باستان ، اولین نمونه از مبلمان در نظر گرفته شده برای کودکان ، نوعی گلدان بود که در یک پایه بلند قرار داشت و فضاهایی برای نشستن کودک و قرار دادن پاهایش در دو طرف وجود داشت. در آنجا کودک می توانست ایمن و تمیز بماند در حالی که از دور تحت نظارت است. یکی دیگر از مبلمان مشهور مربوط به دوره رنسانس است ، زمانی که خانواده های بورژوازی عمدتا به منظور تنظیم کتاب های مدرسه خود، شروع به استفاده از قفسه های کتاب کودکان کردند.

 

 

در اواخر قرن نوزدهم ، می توانید برخی از صندلی ها و تخت های کودک را که توسط Michael Thonet ، متخصص خم شدن چوب طراحی شده ، پیدا کنید. با این حال ، فقط در قرن ۲۰ بود که این موضوع در دستور کار طراحان مهم قرار گرفت.

در اوایل قرن ۲۰ ، تعدادی از اعضای باوهاوس پیشنهاداتی را برای مبلمان کودک ارائه دادند ، از جمله آنها گریت ریتولد و مارسل بروئر بودند. در زیر ما سوابق برخی از قطعات طراحی شده توسط پیتر کلر ، آلما سیدهوف-بوشر ، اریش دیکمان و کریستین سولمر ودل که مربوط به این دوره هستند را گردآوری کرده ایم.

 

 

در ربع دوم قرن بیستم ، موفقیت آموزش علمی که توسط ماریا مونته سوری پیشنهاد شد ، گسترش وسایل کودکان را در دوره پس از دهه ۱۹۳۰ تشدید کرد. مونته سوری در کتاب “کشف کودک” لحظه ای تصمیم می گیرد که مشکل یافتن مبلمان اندازه کودک را حل کند:

“بنابراین من شروع به مطالعه الگویی از مبلمان مدرسه کردم که در اختیار کودک قرار گیرد و متناسب با نیاز او برای کار هوشمندانه باشد. من میزهایی داشتم که به اشکال مختلف ساخته شده بودند ، که تکان نمی خوردند و آنقدر سبک بودند که دو کودک چهار ساله به راحتی می توانستند آنها را حمل کنند. صندلی های ساخته شده از کاه یا چوب ، بسیار سبک و زیبا که از تولیدات مینیاتوری صندلی های بزرگسالان ، اما برای کودکان تهیه شده بودند. صندلی های چوبی را با بازوهای گشاد و صندلی های حصیری سفارش دادم. میزهای مربعی برای یک نفر و جداول از اشکال و اندازه های دیگر. مونته سوری، 2017، p. 51-52 “

 

 

اتفاقی یا غیر اتفاقی، نام های بزرگ دنیای معماری شروع به طراحی مبلمان برای نوزادان و کودکان خردسال کردند. آلوار آلتو مبلمان مختلفی را بین سالهای ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۴ طراحی کرد ، دقیقاً همانطور که ژان پروو در سال ۱۹۳۷ انجام داد. در این میان ، قطعاتی که بیشتر در پروژه های معماری کودکان امروز دیده می شوند ، مینیاتورهای صندلی ها و صندلی های طراحی شده توسط زوج چارلز و ری ایمز است. .

از اواسط قرن بیستم ، بسیاری شروع به مطالعه ارگونومی کودکان کردند و در مورد چگونگی انطباق با مقیاس کودکان عمیق تر فکر کردند. با یک جستجوی سریع ، قطعات طراحی شده توسط مارسل گاسکوین ، هری برتویا ، آرن جاکوبسن ، الکساندر بیگ ، برونو موناری ، پیتر اوپسویک (تریپ ترپ، مینی-مکس ، چند ترازو ، گلوب گاردن)،  فیلیپ استارک (اسکول و لولو گوست)،کریم رشید و بسیاری دیگر که این مسائل برایشان مهم است. عکس زیر “Abitacolo” را نشان می دهد ، یک تختخواب چند منظوره برای کودکان که توسط برونو موناری در سال 1971 ساخته شده و در سال 1979 جایزه Compasso d’Oro  را از آن خود کرد.

 

call2

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید…

مبلمان برای نوزادان

اولین مقررات مبلمان کودک با هدف اصلی افزایش ایمنی آن و در نتیجه کاهش نسبتاً بالای مرگ و میر در آن زمان شکل گرفت. به همین دلیل ، “باسینت” و تختخواب کودک ساخته شد. این واقعیت که نوزادان تازه متولد شده جدا از والدین خود می خوابند، خطر خفگی را کاهش داد و ریل های تخت کودک، خطر سقوط را کمتر کرد. علاوه بر این ، مبلمان راحت تری برای تمیز کردن و جابجایی مراقب و صندلی های مخصوص غذا دادن به کودکان فراهم شد که به کودک اجازه می داد پشت میز یا جدا از آن غذا بخورد.

 

مبلمان کودک

ماریا مونته سوری کشف کرد که ، در اوایل کودکی ، بسیاری از نیازهای جستجوی خودمختاری و رشد از طریق یک محیط آماده – قابل دسترسی و ایمن – که کودک بتواند آزادانه حرکت کند ، قابل حل است.

با یافته های اخیر در مورد رشد کودکان ، عمدتا از حوزه علوم اعصاب ، بیشتر و بیشتر در مورد مفهوم خودمختاری برای کودکان صحبت می شود. با این کار بازار این نوع محصولات رشد کرده است: میزهای مطالعه ، صندلی ها (از ساده ترین طرح ها تا ماکت های طراحان بزرگ) ، تختخواب های با ارتفاع کم ، قفسه ها و بسیاری دیگر. علاوه بر این ، پله ها و برج های یادگیری به کودک اجازه می دهند تا به موارد با ارتفاع بیشتر مانند پیشخوان حمام ، برسد.

 

 

در حالت ایده آل ، محیط باید همیشه دارای ابعادی باشد تا کودک بتواند فعالیتهایش را به تنهایی و با خیال راحت انجام دهد ، از جمله مبلمان پایدار (یا ثابت) ساخته شده از مواد اولیه غیر سمی. همچنین توجه به گوشه های این مبلمان مهم بوده و از زاویه های راست و تیز پرهیز شده است. البته تمیز کردن و نگهداری آسان نیز عناصری است که این خصوصیات اساسی مبلمان کودک و کودک را تکمیل می کند و به والدین نیز کمک خواهد کرد.

 

منابع

VODENOVA ، پاولینا. تاریخچه مبلمان و مبلمان کودک (دانشگاه جنگلداری) ، 2019. در اینجا موجود است. پذیرش 20 اکتبر 2020

مونتسوری ، ماریا. یک descoberta da criança. Pedagogia Científica. Campinas: Kíron ، 2017.

مقیاس کودکان: تاریخچه مختصر مبلمان کودک

ترجمه و گردآوری :

استودیو معماری شماره چهار

سوالات متداول

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *