درباره ما

افتخارات

پروژه ها

دانشنامه

تماس

پیشنهاد هایی برای شما

جهت مشاهده پروژه های اجرا شده، روی تصاویر کلیک کنید.

نیاز به مشاوره دارید...

زمان مورد نیاز برای مطالعه:

8 دقیقه

تاریخ انتشار:

1400-07-22

دسته بندی:

تجاری, دانشنامه معماری

[kkstarratings]

زمان مورد نیاز مطالعه:

8 دقیقه

دسته بندی:

تجاری, دانشنامه معماری

به این مقاله امتیاز دهید

[kkstarratings]

طراحی آرایشگاه مردانه

طراحی آرایشگاه مردانه

فهرست مطالب

در فضاهای کسب و کار یا ارائه خدمات مختلف کارایی و جذابیت فضا هر دو اهمیت زیادی دارند. فضا باید به‌گونه‌ای طراحی شود که مراجعه کننده و افراد ارائه دهنده خدمات احساس راحتی داشته باشند. علاوه بر این فضا باید زیبا و جذاب باشد. جذابیت ظاهری فضا افراد را به این قبیل فضاها جذب کرده و آن‌ها را تشویق می‌کنند که مجدداً برای دریافت خدمات یا خرید محصولات مراجعه کنند. آرایشگاه‌ها از جمله اماکنی هستند که افراد برای دریافت خدمات زیبایی به آن مراجعه می‌کنند. بدیهی است که زیبایی و توجه به نکات بهداشتی در این اماکن بسیار مهم است. در ادامه به‌طور مفصل به طراحی آرایشگاه‌های مردانه می‌پردازیم.

 

طراحی آرایشگاه مردانه

call2

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید…

نکات مهم در طراحی آرایشگاه مردانه

در طراحی فضاهای مختلف باید علاوه بر کاربری مراجعه کنندگان نیز در نظر گرفته شوند. قبل از پرداختن به اصول مهم در طراحی آرایشگاه مردانه، چند نکته مهم و کلی که باید در طراحی این قبیل فضاها و فضاهایی با کاربری‌های دیگر در نظر گرفته شوند را بیان می‌کنیم.

  • طراحی بر اساس متراژ سالن آرایشگاه انجام می‌شود؛
  • خدمات قابل عرضه در آرایشگاه باید در طراحی مدنظر قرار گیرد. با توجه به نوع خدمات به فضاها و امکانات مختلف نیاز است؛
  • سبک و شیوه طراحی باید مدنظر قرار گیرد؛
  • بودجه کارفرما از مهم‌ترین نکات در طراحی فضاهای مختلف است. کارفرما و طراح باید در رابطه با این موضوع به توافق برسند. معماری و طراحی فضاها و انتخاب تجهیزات و امکانات باید متناسب با بودجه کارفرما باشد.

 

میز پذیرش در طراحی آرایشگاه

معمولاً نیازی نیست که فضای زیادی به میز پذیرش در آرایشگاه‌های مردانه اختصاص داده شود. میز پذیرش در نزدیک ورودی آرایشگاه باید باشد. مراجعه‌کنندگان نباید مشکلی در پیدا کردن این مکان داشته باشند. به‌عبارت دیگر میز پذیرش باید در مکانی باشد که مشتری پس از ورود براحتی آن را پیدا کند.

در چیدمان میز باید به این نکته توجه شود که اطلاعات مشتری‌ها در معرض دید سایر افراد نباشد. نظم و زیبایی این میز تأثیر زیادی در ذهن مشتری و برداشت کلی او از آرایشگاه دارد.

 

اتاق انتظار در طراحی آرایشگاه‌های مردانه

طراحی جذاب اتاق انتظار باعث احساس آرامش و راحتی بیشتر مشتری می‌شود. در صورتی که فضای کافی در اختیار است، بهتر است فضای بزرگی برای نشیمن و انتظار در نظر گرفته شود. صندلی‌ها و مبلمان این فضا نیز باید تا حد امکان راحت باشند.

طراحی فضایی جذاب و راحت به‌عنوان اتاق انتظار باعث می‌شود که مشتری احساس راحتی بیشتری کرده و در دفعات بعدی نیز به شما مراجعه می‌کند.

استفاده از مجله‌ها و کتاب‌های مفید مرتبط با زیبایی و بهداشت موها کمک می‌کند که مشتری از زمان خود بیشترین بهره را ببرد. استفاده از لوسترهای زیبا و لوکس فضایی لاکچری و جذاب به آرایشگاه می‌بخشد.

 

کاربرد پنجره‌های بزرگ در طراحی آرایشگاه

نور طبیعی بخش مهمی از نور مورد نیاز در فضاهای مختلف از قبیل آرایشگاه‌های مردانه را تأمین می‌کند. استفاده از پنجره‌های بزرگ در طراحی آرایشگاه مردانه باعث هدایت نور به فضای داخل آرایشگاه می‌شود. نکته مهم این است که حریم خصوصی مشتری و پرسنل نیز بسیار مهم است.

کاربرد عکس‌های تبلیغاتی و زیبای و عکس نوشته‌های شامل مطالب آموزنده باعث می‌شود که از پنجره‌ها استفاده بیشتری شود. پنجره‌های به سمت خیابان بهترین فضا برای تبلیغات هستند. در کنار زیبایی و کاربرد باید امنیت فضا نیز در نظر گرفته شود. کرکره‌ها در مقایسه با پنجره‌های شیشه‌ای امنیت بیشتری ایجاد می‌کند.

 

سقف در طراحی آرایشگاه مردانه

سقف‌های بلند باعث می‌شود که فضای آرایشگاه بازتر به نظر بیاید. از طرف دیگر سقف‌های بلند نمایی خالی به آرایشگاه می‌دهند. از این رو توصیه می‌شود که در سالن اصلی به‌منظور تأکید بر فضا از سقف‌های بلند استفاده شود. در پذیرایی نیز استفاده از سقف‌های کاذب توصیه می‌شود. در صورت استفاده از سقف‌های بلند توجه به نکات زیر مهم است:

  • استفاده از سقف‌های کاذب در کنار سقف‌های بلند باعث بخش‌بندی و تنوع فضا می‌شود؛
  • با ایجاد منظقه‌بندی فضاهای بزرگ شکسته شوند. به‌عنوان مثال در سالن اصلی با استفاده از دیوارهای خمیده و بلند بخش‌های جدا شده و اتاق استراحت ایجاد شود؛
  • استفاده از آویزها بلند در فضاهایی با این قبیل سقف‌ها شکوه و زیبایی خاصی به فضا می‌بخشد، ضمن اینکه فضا پرتر به نظر می‌رسد.

 

دیوارها در طراحی آرایشگاه مردانه

دیوارها از بخش‌های اصلی در طراحی آرایشگاه مردانه به شمار می‌روند. تزئین دیوارهای آرایشگاه در نمای فضا تأثیر بسیار زیادی دارد. تزئین دیوارها با پوسترهای زیبا و تابلوهای شکیل کمک زیادی به افزایش زیبایی فضا می‌کند. علاوه بر این استفاده از شلف‌های مدرن در طبقه‌بندی دیوارها باعث افزایش کارایی آن‌ها می‌شود.

 

نورپردازی

نورپردازی از مباحث مهم در معماری و طراحی است. نورپردازی اصولی تأثیر بسیار زیادی در جذابیت فضا دارد. نورپردازی مناسب آرایشگاه باعث جذب مشتری می‌شود. با کمک نورپردازی صحیح از بین عابران پیاده در حال گذر از پیاده رو نیز مشتری جذب می‌شود. از طرف دیگر نور کافی در کیفیت کار پرسنل آرایشگاه مردانه نیز تاثیرگذار است.

مشتری بعد از اتمام کار، زمانی که چهره خود را در آینه می‌بیند، باید حس خوبی پیدا کند. کیفیت نورپردازی در احساس راحتی او نیز مؤثر است. بنابراین در طراحی آرایشگاه مردانه باید به نورپردازی توجه ویژه‌ای شود.

 

طراحی آرایشگاه مردانه

 

از بین بردن سایه‌ها با استفاده از نورپردازی

مشتری زمانی که روی صندلی نشسته باید قادر به دیدن تمام بخش‌های چهره خود باشد. نباید هیچ بخش تاریکی روی چهره او باقی بماند. بهترین روش برای ایجاد این کیفیت نورپردازی استفاده از چراغ‌ها در دو طرف آیینه است. به این ترتیب نور کافی روی چهره تابیده شده و تمام قسمت‌های صورت روشن می‌شوند.

 

تمام فضا باید روشن باشد

نه‌تنها در بخش‌های مقابل آیینه و محل نشستن مشتری روی صندلی نباید فضای تاریکی باقی بماند، بلکه تمام بخش‌های داخل آرایشگاه باید روشن بوده و نور کافی داشته باشند. استفاده از لامپ‌های جفتی دیواری و لامپ‌های ایستاده در نورپردازی بخش‌های مختلف داخل سالن توصیه می‌شود.

 

درجه حرارت لامپ‌های مورد استفاده در نورپردازی

درجه حرارت لامپ‌های مورد استفاده در طراحی باید به‌گونه‌ای باشد که رنگ پوست مشتری را نشان داده و آن را براق‌تر کند. لامپ‌های با درجه حرارت ۲۷۰۰ الی ۳۵۰۰ کلوین بهترین گزینه برای طراحی آرایشگاه‌های مردانه به شمار می‌روند.

 

نکاتی مهم در نورپردازی فضاهای آرایشگاهی

توجه به نکات زیر به ایجاد فضایی جذاب‌تر کمک می‌کند:

  • علاوه بر لامپ‌های سفید از لامپ‌های رنگارنگ نیز در نورپردازی استفاده شود؛
  • از چراغ‌های روشنایی و ریسه‌های ال ای دی نیز در طراحی استفاده شود؛
  • استفاده از لامپ‌های خنک کمک می‌کند که نورپردازی زننده به نظر نرسد؛
  • استفاده از نورپردازی خطی در سالن‌های باریک سبب صرفه‌جویی می‌شود؛
  • استفاده از لامپ‌های پایه‌دار دست شما را در تنظیم ارتفاع و زاویه تابش نور باز می‌گذارد.

 

طراحی آرایشگاه مردانه

call2

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید…

تهویه و هواکش در طراحی آرایشگاه مردانه

برای ایجاد فضایی راحت و جذاب باید به تهویه توجه کافی شود. تهویه و هواکش آرایشگاه معمولی توسط سقف یا دیوارها تأمین می‌شود. برای اینکه این تجهیزات در زیبایی ظاهری فضای داخلی تأثیر منفی نداشته باشند، روکش‌های مناسب برای تجهیزات و امکانات استفاده شود.

 

صندلی‌ها و فضای داخلی آرایشگاه

صندلی‌ها و مبلمان در طراحی آرایشگاه مردانه مهم است. بهتر است از صندلی‌ها و مبلمانی استفاده شود که هنگام چیدمان صندلی‌ها اجباری برای به هم چسباندن صندلی‌ها نباشد. رنگ صندلی‌های انتخابی نیز باید هماهنگ با تم آرایشگاه و رنگ سایر بخش‌ها باشد.

 

طراحی آرایشگاه مردانه

رنگ در طراحی آرایشگاه

از نکات مهم در طراحی فضاها با کاربری‌های مختلف انتخاب رنگ است. در طراحی آرایشگاه مردانه تلفیق دو رنگ با یکدیگر توصیه می‌شود. تلفیق رنگ‌های سیاه و سفید، آبی و سفید، قرمز و سیاه، سبز و سفید یا سبز و خاکستری در آرایشگاه‌های مردانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در تقسیم بندی کلی رنگ‌ها به دودسته کلی شامل رنگ‌های تیره و روشن تقسیم می‌شوند. استفاده از رنگ‌های تیره در طراحی فضاهای کوچک اصلی توصیه نمی‌شود؛ البته در بسیاری موارد از رنگ تیره نیز در طراحی فضا استفاده می‌شود. رنگ تیره به‌ویژه در فضای آرایشگاه‌ها این مزیت را دارد که باعث می‌شود، آلودگی‌ها کمتر دیده شوند؛ اما استفاده از رنگ‌های تیره در فضاهای کوچک باعث می‌شود فضا کوچک‌تر به نظر برسد.

در صورتی که آرایشگاه بزرگ باشد، استفاده از رنگی تیره در کنار رنگ روشن به تنوع و جذابیت فضا می‌افزاید. از روانشناسی رنگ‌ها در آرایشگاه مردانه و سایر فضاها نباید غافل شد.

رنگ‌های انتخابی در فضای آرایشگاهی باید باعث آرامش و راحتی بیشتر مشتری‌ها شود. رنگ‌های فانتزی از قبیل سبز و قرمز در فضای آرایشگاه بهتر است در کنار رنگ‌هایی خنثی و ملایم استفاده شود.

 

کلام پایانی

طراحی اصولی و صحیح فضاهای کسب و کار تأثیر بسیار زیادی در جلب نظر مشتری و افزایش بازده کاری دارد. طراحی آرایشگاه مردانه باید به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر جذابیت، کارفرما و مشتری هر دو در آن احساس راحتی داشته باشند.

علاوه بر کاربری و متراژ فضا، بودجه در نظر گرفته شده و سلیقه کارفرما نیز در طراحی مدنظر قرار می‌گیرد. برای اینکه در آرایشگاه فضایی جذاب و زیبا ایجاد شود، باید به نکات زیادی از قبیل معماری و طراحی سقف و دیوار؛ پنجره‌ها، نورپردازی، انتخاب مبلمان و صندلی، موقعیت و تزئینات میز پذیرش، طراحی اتاق انتظار، تعبیه تهویه مناسب و انتخاب تم و رنگ توجه شود.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *