درباره ما

افتخارات

پروژه ها

دانشنامه

تماس

پیشنهاد هایی برای شما

جهت مشاهده پروژه های اجرا شده، روی تصاویر کلیک کنید.

نیاز به مشاوره دارید...

زمان مورد نیاز برای مطالعه:

8 دقیقه

تاریخ انتشار:

1400-08-01

دسته بندی:

اداری, دانشنامه معماری

[kkstarratings]

زمان مورد نیاز مطالعه:

8 دقیقه

دسته بندی:

اداری, دانشنامه معماری

به این مقاله امتیاز دهید

[kkstarratings]

طراحی داخلی شرکت

فهرست مطالب

طراحی داخلی شرکت و فضاهای اداری بسیار مهم‌تر و پیچیده‌تر از طراحی داخل منازل مسکونی است. طراحی داخلی فضاهای مسکونی مطابق با سلیقه ساکنان منزل انجام می‌شود.

 

طراحی داخلی شرکت

call2

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید…

تطابق طراحی دکوراسیون در کیفیت زندگی ساکنان تاثیرگذار است. در صورتی که کیفیت مناسب طراحی داخلی در محیط‌های اداری و شرکت‌ها بر موفقیت کسب و کار آن‌ها تاثیرگذار است.

راندمان کاری پرسنل در محیط‌های اداری و شرکت‌ها در محیط‌های مطلوب بالاتر خواهد بود. احساس رضایت کارکنان از فضا و محیط کاری باعث تقویت حس تعلق خاطر به مجموعه و در نتیجه افزایش بهره‌وری آن‌ها خواهد شد. از این رو در طراحی داخلی شرکت حتم باید از افراد مجرب و باتجربه استفاده شود.

 

بودجه کارفرما

برنامه‌ریزی مرتبط با طراحی داخلی شرکت باید با توجه به بودجه در نظر گرفته شده باشد. توصیه می‌شود که ابتدا تجهیزات ضروری تهیه شود. در صورتی که بودجه باقی مانده بود، سایر تجهیزات که در درجه بعدی اهمیت قرار دارند، خریداری شوند.

خرید لوازم و تجهیزات با کیفیت پایین با هدف کاهش هزینه، هزینه‌های بعدی را تعمیر و تعویض به شرکت تحمیل می‌کند.

 

متراژ و ابعاد فضا از نکات مهم در طراحی داخلی شرکت

متراژ فضایی که برای دایر کردن شرکت در اختیار است، در طراحی داخلی آن بسیار مهم است. در صورتی که متراژهای بزرگی برای شرکت در اختیار باشد، از مبلمان چستر هم می‌توان استفاده کرد. در شرکت‌های با ابعاد کوچک‌تر باید از مبلمان ظریف‌تر استفاده شود.

علاوه بر متراژ، تعداد پرسنل مشغول به کار در شرکت نیز بسیار مهم است. در شرایطی که تعداد کمی از پرسنل در متراژ کمی مشغول به کار شوند، از تجهیزات مدرن و منحصر به فرد به‌منظور استفاده حداکثری از فضا استفاده می‌شود. لوازم چند کاربردی برای فضاهای کوچک گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌روند.

 

طراحی داخلی شرکت

 

ایجاد فضایی مناسب برای مراجعه‌کنندگان

در صورتی که نوع فعالیت شرکت به شکلی است که مراجعه‌کننده حضوری دارد، لازم است که فضای راحتی برای انتظار مراجعه‌کنندگان در نظر گرفته شود. مبلمان راحتی و صندلی و کتاب یا مجلات برای مطالعه فضای مناسبی را برای مراجعه‌کنندگان فراهم می‌کند.

این فضا نیز از بخش‌های بسیار مهم شرکت است. از این فضا می‌توان برای انتقال پیام شرکت به مخاطب استفاده کرد. شما می‌توانید جلوه‌های مهم کاریتان را در این فضا در معرض دید مخاطبتان قرار دهید. بدون شک جلوه‌ها، رنگ‌ها و به‌طور کلی طراحی این فضا باید نشانه‌هایی از برند شرکت را برای مخاطب تداعی کند.

 

تفکیک بخش‌های مختلف با توجه به نوع فعالیت

در شرکت‌های خصوصی باید با توجه به نوع فعالیت بخش‌های مختلف از یکدیگر تفکیک شوند. استفاده از پارتیشن برای تفکیک بخش‌های مختلف داخل شرکت است.

 

ایجاد محیطی صمیمی برای تبادل نظر

در بسیاری از شرکت‌های موفق دنیا امروزه علاوه بر اتاق کنفرانس فضایی برای تبادل نظرهای صمیمانه و دوستانه بین کارکنان در نظر گرفته می‌شود. ایجاد چنین فضاهایی فرصت مناسبی برای ارائه طرح‌های مؤثر و جدید فراهم می‌کند.

 

فضای خصوصی برای کارکنان لازم است

برخی شرکت‌ها با توجه به فضای موجود کارکنان دارای اتاق‌هایی مجزا هستند. در برخی از شرکت‌ها که کارکنان اتاق‌های مجزا و شخصی ندارند، بهتر است که به نوعی دارای حریم خصوصی باشند. وجود حریم خصوصی که افراد در آن احساس امنیت می‌کنندف سبب افزایش راندمان کاری خواهد شد.

 

 

انتخاب رنگ مناسب

در طراحی داخلی انتخاب رنگ بسیار مهم است. رنگ علاوه بر احساس راحتی و آرامش کارکنان بر انگیزه آن‌ها برای انجام کار نیز تاثیرگذار است.

در انتخاب رنگ معمولی اولین گزینه استفاده از رنگ‌های به کار رفته در طراحی لوگو و برند شرکت است. نوع کار و فعالیت شرکت یا اداره و میزان حضور مراجعین در محل کار از دیگر عوامل مؤثر در انتخاب رنگ در طراحی داخلی شرکت و اداره است. فضاهای کاری امروزی به نوعی معرف برند و ارزش‌های شرکت هستند.

از تاثیر روان‌شناختی رنگ‌ها نیز نباید غافل شد. بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه تگزاس، رنگ‌های بژ، سفید و خاکستری باعث ایجاد احساس غم و اندوه در پرسنل می‌شود. تاثیر منفی رنگ‌ها بر بانوان بیشتر از مردان است. رنگ‌های بنفش و نارنجی سبب تاثیر منفی بر روحیه مردان در محیط‌های کاری می‌شود.

هر کدام از رنگ‌ها تاثیر متفاوتی بر خلق و خو و روحیه افراد دارند. رنگ زرد به‌عنوان رنگی انرژی بخش شناخته می‌شود. نارنجی نیز از جمله رنگ‌های مؤثر بر تقویت خلاقیت است. البته قرارگیری رنگ‌ها روی سطوح مختلف، میزان استفاده از این رنگ‌ها و نوری که به آن‌ها می‌تابد، بر عملکرد آن‌ها تاثیرگذار است. البته باید این نکته را یادآوری کنیم که متغیرهای مؤثر بر روحیه افراد در محیط‌های کاری بسیار زیاد است.

در انتخاب رنگ در طراحی داخلی شرکت، تنها رنگ دیوارها اهمیت ندارد، بلکه رنگ مبلمان و صندلی‌ها، سقف، کفپوش و فرش‌ها نیز مهم است. به‌طور کلی تعادل رنگی بین تمام عناصر رنگ‌بندی کلی فضا را ایجاد می‌کند.

 

اصل کلی در انتخاب رنگ برای طراحی محیط‌های اداری و شرکت‌ها

معمولاً توصیه می‌شود که در طراحی فضاهای کاری مشارکتی از رنگ‌های روشن‌تر و پرانرژی‌تر استفاده شود. در فضاهای کاری که نیاز به انرژی بالاتر دارند نیز بهتر است از رنگ‌هایی با تم آبی و بنفش استفاده شود.

استفاده از رنگ‌های زیاد و متنوع در طراحی محیط‌های داخلی شرکت و اداره در ایجاد نظم در محیط کار اختلال ایجاد می‌کند.

 

طراحی داخلی شرکت

 

نورپردازی در طراحی داخلی شرکت

نورپردازی در معماری و طراحی موضوع مهمی است. نور کافی و مناسب بر کیفیت کار و فعالیت کارکنان تاثیر مستقیم دارد. نور کم باعث خستگی، کسالت و خواب آلودگی کارکنان می‌شود. محیط‌های تاریک و کم نور به‌عنوان فضایی برای استراحت مناسب هستند.

شدت نور بالا نیز اثرات منفی خاص خود را دارد. نور زیاد سبب خیرگی و ایجاد سردردهای میگرنی در افراد خواهد شد. به همین دلیل حفظ تعادل در نورپردازی شرکت‌ها و اماکن اداری بسیار مهم است.

 

استفاده بهینه از نور طبیعی در نورپردازی فضای شرکت و اداره

نور طبیعی بهترین گزینه برای تأمین نور لازم در فضای اتاق است. روشنایی تأمین شده با استفاده از نور طبیعی فضا را جذاب‌تر و مطلوب‌تر می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که در شرکت‌ها و فضاهای اداری از درب و پنجره‌های بزرگ استفاده شود.

علاوه بر نورپردازی طبیعی معمولی از تجهیزات نوری دیگر نیز در تأمین نور این قبیل فضاها استفاده می‌شود. اقدامات زیر به استفاده از نور طبیعی در طراحی محیط‌های کاری و شرکت کمک می‌کند:

  • جایگیری میزهای کار در مجاورت پنجره‌ها؛
  • استفاده از پارتیشن‌های شیشه‌ای و شفاف؛
  • طراحی سالن‌های بزرگ با چیدمان باز؛
  • استفاده از نورگیرهای سقفی در تأمین نور.

 

طراحی داخلی شرکت

call2

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید…

استفاده از لامپ‌های ال ای دی در نورپردازی فضای شرکت و اداره

لامپ‌های ال ای دی از بهترین گزینه‌ها برای نورپردازی فضاهای کاری محسوب می‌شوند. هرچند لامپ‌ها و تجهیزات ال ای دی در ظاهر گران‌تر از سایر لامپ‌ها هستند؛ اما با توجه به مصرف کمتر برق و عمر طولانی‌تر این نوع لامپ‌ها خرید این نوع لامپ‌ها نوعی صرفه‌جویی در مصرف برق است.

از دیگر مزایای تجهیزات ال ای دی در نورپردازی محیط‌های اداری و شرکت‌ها این است که میزان هماهنگی نور این نوع تجهیزات با تغییرات نور در طول روز طی فصول مختلف وجود دارد.

 

 مبلمان اداری مناسب

کیفیت میز کار و صندلی و مبلمان در فضای شرکت نیز بسیار مهم است. میز و صندلی‌های استاندارد در احساس راحتی پرسنل تاثیر زیادی دارد. کارکنان ساعت‌های طولانی را پشت میز کار خود هستند. استاندارد بودن و کیفیت مناسب میز و صندلی بر احساس راحتی و سلامتی آن‌ها بسیار مؤثر است. ویژگی‌های مبلمان اداری خوب به شرح زیر است:

  • راحتی و آسایش هنگام استفاده؛
  • زیبایی و هماهنگی با سایر عناصر در طراحی داخلی؛
  • مبلمان اداری باید سفت‌تر از مبلمان مورد استفاده در فضای منزل باشد. این مبلمان با فشار دادن بیشتر از ۲ انگشت فرو نمی‌رود. در این صورت پس از نشستن‌های طولانی مدت نیز احساس خستگی ایجاد نمی‌کنند؛
  • مبلمان اداری مناسب بخش‌های مختلف بدن از قبیل کمر، گردن و پوشش را پوشش می‌دهد؛
  • مبلمان اداری مناسب براحتی امکان جابه‌جایی دارد؛
  • مبلمان اداری باید جنس و کیفیت مناسبی داشته باشد. مبلمان استیل و چوبی بهترین نوع مبلمان در طراحی فضاهای اداری و شرکت هستند؛
  • ارتفاع و پشتی صندلی باید قابل تنظیم باشد؛
  • اندازه مبلمان اداری باید متناسب با فضا باشد. بدیهی است که مبلمان‌های بزرگ و جاگیر برای استفاده در فضاهای اداری کوچک مناسب نیستند؛
  • رنگ و مبلمان اداری باید با سایر بخش‌ها متناسب باشد.

علاوه بر نکات بالا چیدمان مبلمان اداری نیز بسیار مهم است. مبلمان اداری باید به‌گونه‌ای چیده شوند که مانع عبور و مرور افراد نشوند.

میز نیز از دیگر بخش‌های مهم در شرکت و اداره است. میز باید ارتفاع مناسبی داشته باشد. فرد ساعت‌های طولانی پشت میز می‌نشیند. احساس راحتی در استفاده از میز اهمیت زیادی دارد.

 

طراحی داخلی شرکت

 

کلام پایانی….

طراحی داخلی شرکت و محیط‌های اداری اهمیت زیادی دارد. طراحی مطلوب فضا بر راندمان و بازده کاری کارکنان و احساس راحتی مراجعان تاثیرگذار است. در صورتی که فضا و شرایطی مطلوب برای فعالیت پرسنل شرکت فراهم شود، احساس تعلق خاطر آن‌ها به شرکت بیشتر می‌شود.

نورپردازی و انتخاب رنگ از موضوعات مهم در طراحی داخل این قبیل فضاها محسوب می‌شوند. رنگ‌های مورد استفاده در طراحی باید نشانه‌ای از برند و نوع فعالیت شرکت باشند. میزان نور محیط نیز باید متناسب باشد. نظر کم سبب خستگی و خواب آلودگی شده و نور زیاد نیز باعث سردردهای میگرنی و خیرگی می‌شود. بودجه و متراژ فضا نیز از دیگر موضوعات مهم در طراحی فضاهای داخلی هستند.

 

سوالات متداول

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *