طراحی مجموعه تفریحی ؛ نمونه موردی

درباره ما

افتخارات

پروژه ها

دانشنامه

تماس

پیشنهاد هایی برای شما

جهت مشاهده پروژه های اجرا شده، روی تصاویر کلیک کنید.

نیاز به مشاوره دارید...

زمان مورد نیاز برای مطالعه:

8 دقیقه

تاریخ انتشار:

1400-06-06

دسته بندی:

دانشنامه معماری, عمومی

[kkstarratings]

زمان مورد نیاز مطالعه:

8 دقیقه

دسته بندی:

دانشنامه معماری, عمومی

به این مقاله امتیاز دهید

[kkstarratings]

طراحی مجموعه تفریحی ؛ نمونه موردی

طراحی مجموعه تفریحی

فهرست مطالب

طراحی مجموعه تفریحی ریاض در عربستان سعودی Brooks + Scarpa Design Sustainable

 

نویسنده: اریک بالدوین

۳۱ مارس ۲۰۲۱

 

معماری و شیوه طراحی مجموعه تفریحی Brooks + Scarpa مجتمع جدیدی را برای وزارت محیط زیست آب و کشاورزی (MEWA) در ریاض ، عربستان سعودی طراحی کرده اند. مجموعه 1.2 میلیون فوت مربعی شامل هفت ساختمان و یک سیستم خورشیدی است که 75 درصد از کل مصرف انرژی مجموعه ساختمان ها را تولید می کند. تیم پروژه را به عنوان “ملیله فضاها و مناظر” طراحی کرد که از طریق اتاق های بیرونی سایه دار ارتباط برقرار می کند.

 

call2

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید…

در حال حاضر روزانه حداکثر 5000 نفر در طراحی مجموعه تفریحی MEWA کار می کنند. یک “Viale” (خیابان پیاده روی) و زمین های باغ برای اتصال همه مجموعه ساختمانها سازماندهی شد. باغ های مرتفع به فضای بیرونی و چشم اندازها باز می شوند ، در حالی که باغ ها به عنوان فضاهای نمایشی با باغ های خوراکی سایه دار و دیگر مناطق بیرونی طراحی شده اند. سایه ارائه شده توسط سایبان سقف با افزودن درختان ، کاشت زینتی و تهویه متقابل با هدف ایجاد آب و هوای بیرونی در بسیاری از قسمت های سال است.

 

در طراحی مجموعه تفریحی در  سطح زمین ، مغازه ها و سایر امکانات عمومی با محوطه و خیابان پیاده روی ترکیب می شوند تا به باغ های پایین تر وصل شوند. باغها و تراسهای بالای ساختمان خدمات عمومی یک اتصال داخلی و خارجی در طول پروژه متصل به وزارتخانه های ملی آب ، کشاورزی ، محیط زیست و شیرین سازی ایجاد می کند. سازماندهی این فضا به منظور “پذیرش فرهنگ سعودی بلکه تغییر شیوه زندگی ، بازی و کار مردم است-ادامه سنتهای قدیمی مانند سخاوت و مهمان نوازی”.

طراحی مجموعه تفریحی و فرهنگی در طنجه ، مراکش

نویسنده: هنک جارز

طنجه با تسلط بر ساحل جنوبی تنگه جبل الطارق ، در حدود پانزده کیلومتری جنوب اسپانیا ، در تقاطع بین اروپا و مگرب قرار دارد. با توجه به موقعیت جغرافیایی ، این شهر اخیراً از رشد اقتصادی برخوردار بوده است. طنجه با بیش از ۷۰۰۰۰۰ نفر جمعیت ، بعد از کازابلانکا به عنوان بزرگترین قطب اقتصادی مورروکو رتبه دوم را دارد. جمعیت شهر بسیار جوان است. شهری است که فرهنگ آن را رها کرده است. اما در حالی که چیزهای کمی برای ارائه وجود دارد ، تقاضا همچنان بالا است. امروزه تمایل واقعی در بین جوانان برای سرمایه گذاری در هنر و فرهنگ وجود دارد. بسیاری از جشنواره های موسیقی ، تئاتر و فیلم در طنجه برگزار می شود و علاقه به این نوع رویدادها در حال افزایش است. این تمایل برای تجدید غنای فرهنگی شهر توسط بسیاری از هنرمندان محلی هدایت می شود ، آنها موافقند که زمان آن فرا رسیده است که در بازسازی یک صحنه فرهنگی تانگاریا شرکت کنید.

معمار: یونس دیوری مکان: طنجه ، مراکش برنامه: مجموعه فرهنگی و تفریحی مساحت: ۲۵۰.۰۰۰ متر مربع سال: ۲۰۱۰

در طراحی مجموعه تفریحی مذکور مکان این پروژه که در اصل برای نمایشگاه بین المللی ۲۰۱۲ در نظر گرفته شده بود ، سایت بسیار جالبی را اشغال کرده است. واقع در مرکز شهر ، در امتداد ۲۵۰ هکتار خط ساحلی ، امکانات عمومی متعددی برای این منطقه در نظر گرفته شده بود. در حالی که طنجه برای میزبانی نمایشگاه انتخاب نشده است ، ما می توانیم از این فرصت استفاده کرده و به جای برنامه ریزی برای یک رویداد ، به رویکردی ماندگارتر برای توسعه سایت فکر کنیم.

 

 

چشم انداز این سایت عنصر مهمی از پروژه در طراحی مجموعه تفریحی است. به طور خاص ، این س ofال که چگونه می توان جوهر این محیط رویایی را برجسته کرد ، تا شهری ترکیبی ارائه شود که به زمین احترام می گذارد. این سایت که بین دو تپه گرفته شده است از سه عنصر اصلی تشکیل شده است: آب ، پوشش گیاهی و خود برنامه.

در طراحی مجموعه تفریحی آب از منظر بازسازی می شود و نیازهای فضایی متعددی را ادغام می کند. با استفاده از سیستم بازیابی و تصفیه آب رودخانه ، که از گیاهان برای تصفیه آب تالاب استفاده می کند ، تولید می شود. با مشاهده گونه های گیاهی منطقه طنجه ، محیط های فضایی از نظر سایه ها ، دما و رطوبت مطلوب ایجاد شد. برنامه ها و امکانات مختلف شامل محیط هایی است که هم مستقل هستند و هم به هم مرتبط هستند. بسته به ماهیت فعالیتهای پیشنهادی ، فضاها از نظر اندازه ، درجه داخلی و دسترسی به نور متفاوت هستند.

 

معمار: یونس دیوری مکان: طنجه ، مراکش برنامه: مجموعه فرهنگی و تفریحی مساحت: ۲۵۰.۰۰۰ متر مربع سال: ۲۰۱۰

 

برای مشاهده مقاله “طراحی مجتمع مسکونی ؛ نمونه های موردی“  که توضیح کاملی در رابطه با طراحی طراحی مجتمع مسکونی Hilda L. Solis Care First Village (HSCFV) و طراحی مجتمع مسکونی Corazón de Tierra می توانید روی نامش کلیک کنید.

 

ژان نوول محله عمودی جدیدی را در پاریس طراحی می کند

نوشته شده توسط Andreea Cutieru

۲۲ آوریل ۲۰۲۱

 

توسعه جدید آتلیه های ژان نوول در منطقه پاریس بزرگ ، طراحی مجموعه تفریحی محله پیچیده عمودی را تعریف می کند که آخرین تغییرات در زندگی ، کار و اوقات فراغت را برآورده می کند. واقع در محله Gennevilliers ، در ساحل رود سن ، هدف Jeuneville ایجاد یک محیط زیست پایدار و الهام بخش است ، مکانی که برای نسل جدید ساکنان شهر و اقتصاد جدید طراحی شده است.

این پروژه طراحی مجموعه تفریحی که در مقابل دهکده المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ ، در یک منطقه شهری در حال گذار قرار دارد ، یک جامعه ۷۵۰۰ نفری را در خود جای خواهد داد. همانطور که توسط معمار برنده پریتزکر ، ژان نوول ، توضیح داده شد ، هدف این پروژه پیش بینی بازیهای المپیک پس از المپیک و تبدیل شدن به موتور محرک توسعه منطقه است. این طرح همچنین پاسخی به موضوع گسترش شهرها است. علاوه بر این ، ساختار بسیار سازگار است و هر “لایه شهری” محله عمودی به اندازه کافی انعطاف پذیر است که امکان تغییر برنامه ها و فضاها را در نتیجه مدولار بودن معماری فراهم می کند.

 

call2

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید…

در طراحی مجموعه تفریحی محله عمودی حول دو حوزه اصلی برنامه ای تنظیم شده است: فضاهای کاری برای فناوری ، رسانه ها و مشاغل خلاق ، و زندگی در قالب زندگی مشترک و اقامت دانشجویی. این طرح همچنین طیف وسیعی از امکانات رفاهی را شامل می شود ، از مکان های غذا ، خرده فروشی گرفته تا امکانات ورزشی. این توسعه همچنین تلاش می کند تا فضای آموزشی را در این محوطه ، مانند مدرسه یا بخش دانشگاه ، برای افزایش همکاری و سرمایه اجتماعی در نظر بگیرد.

این پروژه طراحی مجموعه تفریحی، دارای یک میدان مرکزی است که به عنوان فضای اجتماعی اولیه طراحی شده است و مجموعه ای از رویدادها ، نمایش ها و بازارها را در خود جای می دهد. گسترش فضای عمومی در مجموعه ای از تراس های منظره نمایان می شود. پایداری یکی از عناصر مهم توسعه است ، زیرا این پروژه برای بهره وری انرژی و تهویه طبیعی طراحی شده است. علاوه بر این ، ژونویل انرژی خورشیدی را در بر می گیرد و از مواد خاصی بدون کربن برای رسیدن به هدف زیست محیطی خود استفاده می کند.

آتلیه ژان نوول قرار است با شرکت Samuel Nageotte Architectures مستقر در پاریس در طراحی مجموعه تفریحی مذکور همکاری کند. ساخت و ساز در سال 2022 آغاز می شود و قرار است این پروژه در سال 2025 به پایان برسد.

ترجمه و گردآوری :

 استودیو معماری شماره ۴

منبع :

آرک دیلی | طراحی مجموعه تفریحی ؛ نمونه موردی

سوالات متداول

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *