با طراحی مدرسه هوشمند آشنا شوید

درباره ما

افتخارات

پروژه ها

دانشنامه

تماس

پیشنهاد هایی برای شما

جهت مشاهده پروژه های اجرا شده، روی تصاویر کلیک کنید.

نیاز به مشاوره دارید...

زمان مورد نیاز برای مطالعه:

8 دقیقه

تاریخ انتشار:

1401-03-29

دسته بندی:

دانشنامه معماری, عمومی

[kkstarratings]

زمان مورد نیاز مطالعه:

8 دقیقه

دسته بندی:

دانشنامه معماری, عمومی

به این مقاله امتیاز دهید

[kkstarratings]

با طراحی مدرسه هوشمند آشنا شوید

ابزارهای مدارس هوشمند کدامند؟

فهرست مطالب

امروزه با گسترش فناوری و تکنولوژی استفاده از ابزارهای هوشمند در هر زمینه‌ای گسترش پیدا کرده ­است. به‌طوری که می­توانید استفاده گسترده از آن­ها را در سراسر جهان و در هر عرصه­ای مشاهده کنید. یکی از نوآوری­های مفید در این زمینه طراحی مدرسه هوشمند است.

مدارس هوشمند با استفاده از تکنولوژی­های روز دنیا این امکان را به دانش­آموزان می­دهند که از دوران تحصیلی لذت­بخش و البته مفیدتری برخوردار باشند. استفاده از فناوری­های نوین در این مدارس مانند هر مکان دیگری که در آن از فناوری استفاده می­شود، سبب بازخورد بهتر شده است.

در این مقاله قصد داریم چگونگی طراحی مدارس هوشمند و ابزارهایی که در این راستا از آن­ها استفاده می­شود را برای شما شرح دهیم. اگر شما هم برای پی­بردن به اینکه در ساخت مدارس هوشمند چه می­گذرد، کنجکاو هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

نمایی از پروژه مدرسه ارفک | استودیو معماری 4

نمایی از پروژه مدرسه ارفک | استودیو معماری 4

مدارس هوشمند چه مدارسی هستند؟

مدارس هوشمند اماکنی هستند که برای علم­آموزی به دانش­آموزان در آن­ها از تکنولوژی­های جدید استفاده می­شود. با گذشت زمان و پیشرفت علم دیگر مدارس قدیمی نمی­توانند نیازهای دانش­آموزان و معلمان را به خوبی برطرف کنند.

در این مدارس محدودیت بسیار کمتری برای تحصیل دانش­آموزان نسبت به مدارس قدیمی وجود دارد. به گونه‌ای که قابلیت­ها و روش­های جدید جایگزین انواع قدیمی آن می­شوند که بتوانند هر آنچه یک محصل برای دسترسی به علم و دانش نیاز دارد را برای او فراهم کنند.

طراحی مدرسه هوشمند با چه هدفی صورت می¬گیرد؟

طراحی مدرسه هوشمند با چه هدفی صورت می­گیرد؟

 ابزارهای مدارس هوشمند کدام هستند؟

ابزارهایی که در مدارس هوشمند از آن­ها استفاده می­شوند، با مدارس معمولی تفاوت دارند. استفاده گسترده از تکنولوژی در طراحی مدرسه هوشمند سبب شده است که دانش‌آموزان در هر شهر و کشوری بتوانند در کلاس‌های مورد علاقه خود شرکت کنند و محدودیت مکانی در این مدارس وجود ندارد. بنابراین حتی اگر دانش‌آموزی بیمار شد، دیگر نیازی نیست نگران غیبت خود باشد.

چرا در طراحی مدارس هوشمند باید از سالن¬های اجتماعی استفاده کنیم؟

چرا در طراحی مدارس هوشمند باید از سالن­های اجتماعی استفاده کنیم؟

call2

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید…

 

طراحی ساختمانی مدارس هوشمند با توجه به چه اصولی انجام می­شود؟

طراحی داخلی مدارس هوشمند به­گونه­ای انجام می­شود که دانش­آموزان همواره در جمع مشارکت داشته باشند و اجتماعی بار بیایند. در ساختار این مدارس همیشه مکان­هایی برای تجمع دوستانه دانش‌آموزان مشاهده می‌شود.

برای مثال سالن­های تئاتر، سالن کنفرانس، سالن­های ورزشی و غذاخوری­های عمومی اعضایی جدایی­ناپذیر از این مدارس هستند. طراحی این اماکن باید به­طوری باشد که فضایی صمیمی و دوستانه برای دانش آموزان به وجود آورد.

در طراحی ساختمان مدارس هوشمند معمولا از مصالح باکیفیت­تر و به­روزتری استفاده می­شود. ایمنی و بهینه‌سازی همیشه در ساخت این مدارس حرف اول را می­زند. مصالح ساختمانی و نحوه چینش وسایل باید سنجیده و مناسب باشد.

 

نمایی از پروژه مدرسه ارفک | استودیو معماری 4

نمایی از پروژه مدرسه ارفک | استودیو معماری 4

دیوارهای هوشمند

برخی مدارس هوشمند برای دیوارهای خود از عایق sytrofoam استفاده می­کنند. این عایق دارای کربن است که در عین ضخامت کمتر، بهره­وری بیشتر را به ارمغان می­آورد و عایق بهتری به شمار می­رود. دیوارهایی که به کمک این مواد ساخته می­شوند، معمولا دوام بیشتری نیز دارند.

چسب مخصوص زمین ورزشی

برای طراحی مدرسه هوشمند می­توانید در قسمت ورزشی از نوعی چسب مخصوص استفاده کنید که روی زمین دو میدانی ریخته می­شود و علاوه بر افزایش ایمنی هنگام دویدن دانش­آموزان، راحتی را برای آن­ها فراهم می‌کند.

بتن هوشمند

در ساخت مدارس هوشمند بهتر است از بتن هوشمند نیز استفاده کرد! با اضافه­ کردن برخی مواد به فرمول بتن ساختمانی می­توانید تغییراتی در ساختار آن ایجاد کنید که هم مقاومت و طول عمر بتن را بالا ببرند و هم زیباتر باشند.

شیشه‌های هوشمند

شیشه­های هوشمند نیز یکی دیگر از مواردی هستند که در ساخت و طراحی مدارس هوشمند از آن­ها استفاده می­شود. شفافیت یا مات ­بودن این شیشه­ها می­توانند با توجه به میزان نور به­ صورت دستی یا اتوماتیک تنظیم شوند.

ابزارهای مدارس هوشمند کدامند؟

ابزارهای مدارس هوشمند کدامند؟

ابزارهای سخت­ افزاری در طراحی مدرسه هوشمند

مهم­ترین بخش طراحی یک مدرسه هوشمند وسایل سخت ­افزاری آن به­ شمار می­رود؛ چرا که داشتن مدرسه­ های هوشمند بدون ابزارهای مخصوص تقریبا غیرممکن است. در ادامه برخی از این ابزارها را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

لپ تاپ و کامپیوتر

هر مدرسه هوشمند به سیستم لپ تاپ یا کامپیوتر به تعداد تمام دانش­ آموزان خود نیاز دارد؛ زیرا آموزش­ های این مدارس معمولا به­ صورت صوتی و بصری هستند و همه محصلان باید به این آموزش ­ها دسترسی داشته باشند. در بعضی مدارس به­ جای این رایانه­ ها از تبلت نیز استفاده می­شود.

ویژوالایزرها

ویژوالایزرها از جمله پرکاربرد ترین ابزارها در طراحی مدرسه هوشمند هستند. این ابزار نمایش کتاب­های دیجیتال یا محتوای موجود در یک فلش یو ­اس ­بی را برای کاربران ممکن می­سازند. به­طوری که با اتصال آن به دستگاه موردنظرتان می­توانید موارد دلخواه را روی دیوار یا تخته هوشمند نمایش دهید.

تخته های هوشمند

تخته­ های هوشمند از جمله هیجان­انگیزترین قسمت­های یک کلاس هوشمند برای دانش­آموزان به­شمار می­روند. این تخته­ها جایگزین تخته­ سیاه شده­اند و مانند گوشی­های هوشمند عمل می­کنند که با لمس ­شدن عملیات موردنظر را انجام می­دهند.

قلم­های چندرسانه­ای

از دیگر سخت­افزارهای مورد استفاده در مدارس هوشمند می­توان به قلم­های چندرسانه­ای اشاره کرد. این قلم­ها امکان خلق تصاویر دیجیتالی منحصر به فردی را به دانش­آموزان می­دهند. آن­ها می­توانند با این قلم­ها بنویسند، شکل بکشند و جزییاتی را به نمودارها اضافه کنند.

دوربین­های دیجیتالی

وجود دوربین­های دیجیتالی برای طراحی مدرسه هوشمند ضروری نیست؛ اما می­تواند تجربه یادگیری درس­های مختلف را برای دانش­آموزان بسیار لذت­بخش‌تر از قبل کند. با استفاده از این دوربین­ها می­توان به­صورت مجازی از مکان­های مختلف تاریخی و علمی دیدن کرد.

تبلت­های گرافیکی

در مدارس هوشمند تبلت­های دیجیتالی جایگزین کتاب و دفترهای کاغذی شده­اند و از این ابزار سنتی به­تدریج استفاده می­شود. این تبلت­ها می­توانند برای دانش­آموزان کارهای مختلفی مانند خواندن دروس به­صورت هوشمند انجام دهند.

بلندگوها

در طراحی مدارس هوشمند هرگز نباید اهمیت بلندگوها را فراموش کنید؛ چرا که در دکوراسیون داخلی این مدارس بر اجتماعی ­بودن دانش­آموزان تاکید زیادی می­شود. اگر بلندگوهای قوی در سالن­های بزرگ مدارس هوشمند وجود نداشته باشد، صدای معلمان و محصلان کاملا به­ گوش همه نمی­رسد.

تریبون­های دیجیتالی

یکی دیگر از سخت­افزارهایی که می­توان در مدارس هوشمند پیشرفته مشاهده کرد، تریبون­های دیجیتالی هستند. این تریبون­ها امکان ارائه بصری در حین سخنرانی و قابلیت­هایی مانند رسم نمودارها را به سخنران می‌دهند.

 

در طراحی مدرسه هوشمند از کدام سخت¬افزارها استفاده می¬شود؟

در طراحی مدرسه هوشمند از کدام سخت­افزارها استفاده می­شود؟

کلام آخر

طراحی مدرسه هوشمند امری نیست که به­سادگی بتوانید آن را انجام دهید. این کار نیازمند خلاقیت، صبر، حوصله و سلیقه بسیار است؛ چرا که این مدارس مکانی برای یادگیری و بهره­وری هرچه بیشتر دانش­آموزان خواهند بود.

مدارس هوشمند باید تمام ویژگی­های مناسب را داشته باشند و ایمنی، بهینه­سازی و استفاده از تکنولوژی­ها را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. این مدارس راهی برای آینده­ای بهتر در سیستم آموزشی و اشتغال هستند؛ استفاده هر چه بیشتر از تکنولوژی­های روز در این اماکن می­تواند نتیجه­ای بسیار مطلوب داشته­ باشد.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *