درباره ما

افتخارات

پروژه ها

دانشنامه

تماس

پیشنهاد هایی برای شما

جهت مشاهده پروژه های اجرا شده، روی تصاویر کلیک کنید.

نیاز به مشاوره دارید...

زمان مورد نیاز برای مطالعه:

8 دقیقه

تاریخ انتشار:

1400-06-29

دسته بندی:

دانشنامه معماری, ویلایی

[kkstarratings]

زمان مورد نیاز مطالعه:

8 دقیقه

دسته بندی:

دانشنامه معماری, ویلایی

به این مقاله امتیاز دهید

[kkstarratings]

طراحی ویلا و انواع آن

فهرست مطالب

گاهی انسان نیاز دارد از زندگی در شهرهای شلوغ و پرترافیک با هوای بشدت آلوده و برج‌های بلند آن فاصله بگیرد. چند روز زندگی در منزلی ویلایی در حاشیه خلوت و آرام شهر یا در منطقه‌ای خوش آب و هوا به انسان جانی دوباره می‌بخشد. هرچقدر طراحی ویلا زیباتر و اصولی‌تر باشد، آرامش، آسایش و لذت بیشتری برای ساکنان خواهد داشت.

سبک‌های مختلفی برای طراحی ویلا وجود دارد. افراد با توجه به سلیقه خود سبک‌های متفاوتی را می‌پذیرند. در این مقاله با سبک‌های معماری و ساختاری در طراحی و ساخت ویلا آشنا می‌شوید. آشنایی با این سبک‌ها به شما کمک می‌کند که طرح مورد نظر خود را بیابید.

 

طراحی ویلا

call2

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید…

طراحی ویلا: ویلا چیست؟

اصطلاح ویلا به خانه‌هایی اطلاق می‌شود که معمولی متراژ بالایی داشته و شامل دو بخش ساختمانی و حیاط‌دار می‌شوند. در تعریف دیگری ویلاها ساختمان‌هایی هستند که اطراف آن از چهار جهت باز بوده و به ساختمان‌های اطراف محدود نمی‌شوند.

در تمام نقاط دنیا خانه‌هایی ویلا ساخته می‌شوند. در ایران ما نیز در مناطق مختلف کشور از خانه‌های ویلایی استفاده می‌شود؛ اما در مناطق خوش آب و هوا فراوانی ویلاها بیشتر است؛ زیرا ویلاها در ایران عمدتاً به‌عنوان سکونتگاه‌های تفریحی شناخته می‌شوند. در شمال کشور به‌دلیل آب و هوای مطبوع و خوب، ویلاهای بیشتری نسبت به مناطق مرکزی و جنوب ایران دیده می‌شود.

 

انواع ویلا بر اساس سبک ساختاری

ویلاها بر اساس شکل، طراحی و مصالح به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. به‌طور کلی انواع ویلاها را بر اساس سبک ساختاری و سبک معماری دسته‌بندی می‌کنند که هر یک از آن‌ها طراحی مختلفی دارند. در ادامه به هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

انواع ویلا بر اساس سبک ساختاری

سبک ساختاری ویلاها به تعداد طبقات و شکل آن‌ها بستگی دارد. بر همین اساس نیز ویلاها به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

  • ویلای همکف؛
  • ویلای نیم‌پیلوت؛
  • ویلای دوبلکس؛
  • ویلای تریبلکس.

 

ویلای همکف

همکف به طبقه‌ای از ساختمان گفته می‌شود که مستقیماً روی سطح زمین قرار می‌گیرد. در زبان انگلیسی به ویلاهای همکف فلت نیز گفته می‌شود. فلت‌ها در واقع خانه‌هایی یک طبقه هستند که روی زمین قرار دارند. سطحی که فلت روی آن واقع شده، ممکن است سطح زمین یا بستری بتنی باشد.

 

 

ویلای نیم‌پیلوت

در ساختار طراحی ویلای نیم‌پیلوت، معمولاً برای اینکه استفاده بیشتری از فضا شود، اختلاف ارتفاع نیم‌طبقه‌ای ایجاد می‌کنند. این اختلاف ارتفاع نیم‌طبقه‌ای عمد تا به‌منظور ایجاد فضایی برای پارکینگ یا ورودی ویلاست.

در صورتی که تعداد فضاهای ایجاد شده با اختلاف ارتفاع نیم‌طبقه‌ای بیشتر از یک تا دو مورد شود، به آن طراحی ساختاری نیم‌دوبلکس گفته می‌شود.

طراحی نیم‌پیلوت از نظر زیبایی نسبت به سایر سبک‌های ساختاری در طراحی ویلا، برتری دارد. علاوه بر این این سبک ساختاری ویلا فضایی مناسبی در پشت بام ساختمان فراهم می‌کند.

 

 

ویلای دوبلکس

طراحی دوبلکس که بدون شک نام آن برای شما آشناتر از سایر سبک‌هاست، مشتمل بر دوطبقه با کاربری‌های متفاوت می‌شود. این دوطبقه توسط راه‌پله به یکدیگر ارتباط دارند. کاربری هر طبقه به نظر طراح بستگی دارد. معمولاً طبقه اول شامل آشپزخانه، هال و پذیرایی می‌شود. طبقه دوم نیز به سرویس‌های بهداشتی و اتاق خواب تعلق دارد. این سبک ساختاری در ایران مرسوم‌تر از سایر انواع ویلا است.

 

ویلای تریبلکس

ویلاهای تریبلکس نیز شامل سه طبقه مجزا می‌شود. این سه طبقه همانند ویلاهای تریبلکس توسط مسیرهای مجزا به یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند. معمولاً در کشور ما ویلاها در زمین‌هایی با متراژ بالا ساخته می‌شوند و برای ایجاد فضاهای داخلی بیشتر از ویلاهای دوبلکس استفاده می‌شود. ویلاهای تریبلکس معمولی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در شرایطی که متراژ زمین ویلا پایین باشد، استفاده از ساختمان‌های تریبلکس ایده بسیار مناسبی به شمار
می‌روند. این نوع بناها با توجه به ارتفاع بالا چشم‌انداز بسیار مناسبی ایجاد می‌کنند.

 

انواع طراحی ویلا بر اساس سبک معماری

در سراسر دنیا سبک‌های معماری مختلفی برای طراحی ویلا به کار می‌رود. در ادامه به معرفی و توضیح برخی از رایج‌ترین سبک‌های معماری در طراحی و ساخت ویلا می‌پردازیم:

  • سبک ویلای کلاسیک؛
  • سبک ویلای مدرن؛
  • سبک ویلای معاصر؛
  • سبک ویلای مینیمال؛
  • سبک ویلای ییلاقی.

 

سبک ویلای کلاسیک یا سنتی

در سبک معماری کلاسیک استانداردهای سبک مدرن ویلا رعایت شده است. در این سبک از المان‌هایی از قبیل ستون برای ایجاد عظمت در بنا استفاده می‌شود. عمارت شازده ماهان کرمان از نمونه‌های شاخص ویلای سنتی در ایران به شمار می‌رود.

سبک ویلای کلاسیک یا سنتی با مشخصات و ویژگی‌های فرهنگی ما بیشتر مطابقت داشته و در کشور ما طرفداران زیادی دارد.

معماری کلاسیک انواع مختلفی از جمله کلاسیک ایرانی و کلاسیک رومی دارد. در این سبک طراحی از مصالحی از قبیل آجر، سفال، چوب و انواع سنگ استفاده می‌شود. سنگ‌های مورد استفاده شامل مرمر، سنگ‌آهک، تراورتن، گرانیت، نیست و اسلیت می‌شوند.

سبک‌های معماری مدیترانه‌ای، سبک اسپانیایی، سبک ایتالیایی، رومی و ویکتوریایی از انواع مختلف سبک‌های معماری کلاسیک هستند.

ویلاهای مدیترانه‌ای معمولی به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که نمایی رو به دریا داشته باشند. دراین نوع از طراحی ویلاها معمولا ظاهری سفید رنگ دارند. ویلاهای مدیترانه‌ای گاهی به سبک ییلاقی ساخته می‌شوند. ویلاهای مدیترانه‌ای بهترین پیشنهاد برای افرادی است که طرفدار ویلاهایی معمولی؛ اما با ساختار بین‌المللی هستند.

در ویلاهای مدیترانه‌ای معمولی از گل استفاده می‌شود. اغلب مواقع داخل حیاط این سبک از ویلاها استخر در نظر گرفته می‌شود. این سبک از ویلا نخستین بار در منطقه مدیترانه مورد استفاده قرار گرفت. در حال حاضر این سبک مدیترانه‌ای عمدتاً با نمای ساده و فضای گلکاری شده طراحی می‌شود.

سبک رومی و ترکیه‌ای از دیگر نمونه‌های سبک کلاسیک است، عظمت‌گرایی و سقف‌های رومی از ویژگی‌های شاخص این سبک محسوب می‌شود.

 

طراحی ویلا

 

طراحی ویلا به سبک مدرن

این سبک معماری در سال‌های اخیر رواج بیشتری پیدا کرده است. در طراحی ویلا به سبک مدرن هیچ‌گونه محدودیتی در استفاده از مصالح وجود ندارد. در ساخت این سبک ویلاها می‌توان تنها از بتن استفاده کرد یا اینکه با ترکیب تعداد بسیار زیادی از مصالح شامل چوب، شیشه، سنگ و مصالح دیگر ویلا را ساخت. معمولاً ویلاهای مدرن با ساختارهای معماری دوبلکس و تریبلکس ساخته می‌شوند.

 

طراحی ویلا

 

سبک لاکچری

طراحی ویلا لاکچری، سبکی بسیار شیک و لوکس بوده و از زیرمجموعه‌های سبک مدرن است. در این سبک زرق و برق زیادی در طراحی ویلا به کار می‌رود. ویوهای بسیار زیبایی در طراحی این بناها ایجاد می‌شود. امکانات بی‌نظیری از قبیل سونا، جکوزی، سرامیک‌های پر زرق و برق و بسیاری از انواع امکانات دیگر در سبک لاکچری دیده می‌شوند.

 

 

طراحی ویلا به سبک معاصر

پنجره‌های بزرگ و ترکیب آهن و بتن از ویزگی‌های اصلی سبک معاصر به شمار می‌روند. معماری مدرن و معاصر شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. طراحی ویلای به سبک معاصر به‌گونه‌ای انجام
می‌شود که از نور طبیعی بیشترین استفاده شود. دیگر نکته قابل توجه در رابطه با معماری معاصر ویلا، فرم نامتقارن بناست. در این سبک معماری ساختمان فرمی نامتقارن دارد.

 

طراحی ویلا با معماری مینیمال

سبک مینیمال در سال‌های اخیر در بسیاری از کشورها مرسوم شده است؛ هرچند در کشور ما هنوز در ساخت و طراحی ویلاها چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

سادگی از اصول سبک معماری مینیمال است. در واقع در این سبک سعی می‌شود از طریق سادگی به طراحی بهتر دست پیدا کرد. این سادگی در بخش‌های مختلف بنا از قبیل فضا، مصالح، جزئیات و رنگ ساختمان مشهود است. در سبک مینیمال معمولی تنها از یک ماده مثلاً تنها از بتن استفاده می‌شود.

رنگ‌آمیزی بنا نیز به یک یا حداکثر دو رنگ در طیف رنگ‌های سیاه و سفید محدود می‌شود. به‌طور کلی ویژگی‌های معماری مینیمال در طراحی ویلا به شرح زیر است:

  • حداکثر سادگی در فرم، شکل و کاربری بنا؛
  • دیواره، نما و تزئینات غیر پیچیده بنا؛
  • فضاهای باز با میزان نور زیاد؛
  • جزئیات ساده و پرهیز از هرگونه دکوراسیون؛
  • توجه خاص به علایق بصری و شخصیتی در انتخاب مصالح

 

سبک ویلای ییلاقی

ویلاهای ییلاقی معمولی در مناطق آرام و به‌دور از جمعیت طراحی می‌شوند. در این نوع ویلاها سقف شیب کمی دارد. ساکنان این امکان را دارند که با استفاده از نردبام به بالای ساختمان رفته و از چشم‌اندازهای زیبای اطراف لذت ببرند.

گاهی این سبک با سایر سبک‌ها از قبیل سبک‌های مدیترانه‌ای و سنتی ترکیب شده و ویلایی به‌روزتر ساخته می‌شود.

 

سبک ویلای چوبی

سبک ویلای چوبی از جمله سبک‌های معماری مورد استفاده در نقاط مختلف جهان است. امروزه نیز این سبک در اروپا و آمریکا طرفداران زیادی دارد؛ زیرا در این نوع بناها فضاهایی جذاب و دلنشین ایجاد می‌شود.

علاوه بر جذابیت و دلنشینی فضاها، ویلاهای چوبی در برابر زلزله و آتش مقاومت بالایی دارند. عایق صوتی و دوام بالا از دیگر مزایای این نوع ویلاها به شمار می‌روند.

 

طراحی ویلا

 

ویلاهای شهرکی

ویلاهای شهرکی نزدیک به سایر ویلاها ساخته می‌شوند. در این نوع ویلاها حیاط ویلا به حیاط خانه‌های مجاور متصل است. به همین دلیل به نام ویلاهای شهرکی شناخته می‌شوند.

هرچند در لاتین به این نوع ویلاها، ویلای تراس گفته می‌شود؛ اما درساخت و طراحی ویلاهای شهرکی تراس وجود ندارد. از بالکنی کوچک به‌عنوان تراس برای استفاده‌های محدود استفاده می‌شود.

 

ویلای ترکیه‌ای

ویلاهای ترکیه‌ای به‌تازگی در ایران رواج پیدا کرده‌اند. نمای خارجی در طراحی ویلاهای ترکیه‌ای معمولی از کاشی‌های قرمز ساخته می‌شود. سقف این ویلاها شیب‌دار بوده و رنگ قرمز در سقف آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این نوع ویلاها استخر معمولی به کار می‌رود. در طراحی فضای داخلی آن نیز معمولی چهار اتاق در نظر گرفته می‌شود.

 

 

اصول مهم در طراحی ویلا

پس از بیان انواع سبک‌های ساختاری و معماری در طراحی ویلا و انواع آن در این بخش توضیحی کوتاه در رابطه با اصول مهم در طراحی معماری ویلا بیان می‌شود:

  • محوطه‌سازی در طراحی انواع ویلا اهمیت بسیار زیادی دارد؛
  • تفکیک مناسب فضاهای بیرون در ساخت و طراحی ویلا اهمیت بسیار زیادی دارد. شاید بتوان گفت این قسمت مهم‌ترین کار طراح است؛
  • درطراحی ویلا باید کوتاه‌ترین و بهترین مسیرها برای عبور و مرور ساکنان تعیین شده و چشم‌انداز مطلوبی نیز برای ویلا در نظر گرفته شود؛
  • در طراحی ویلا، نمای بیرونی ساختمان باید دقت شود. نمای بیرونی تأثیر بسیار زیادی روی در قیمت بنا دارد؛
  • استفاده از آلاچیق و گل و گیاه در فضای بیرونی بنای ویلایی بسیار مهم است؛
  • پاسیو در طراحی داخلی بناهای ویلایی توصیه می‌شود؛
  • نورپردازی بنا تأثیر بسیار زیادی بر زیبایی آن دارد.

 

 

طراحی ویلا : ۹ پروژه ساخته نشده

در این هفته انتخاب بهترین معماری غیرمجاز پروژه های مسکونی خصوصی ارائه شده توسط ArchDaily Community را بررسی می کنیم. این مقاله از کابین در جنگل گرفته تا طراحی ویلا در حاشیه اقیانوس ، به بررسی اقامتگاه های مسکونی خصوصی می پردازد و پروژه هایی را که از سراسر جهان برای ما ارسال شده ارائه می دهد.

 

طراحی ویلا : 9 پروژه ساخته نشده
call2

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید…

این مقاله که شامل طراحی ویلا  واقع در جنگل های سوئیس ، طراحی ویلای  خصوصی در دامنه تپه LA ، و طراحی ویلایی خانوادگی و پنهان در کوههای لبنان میشود ، به بررسی چگونگی ادغام معماران از منظر و معماری معاصر ، و سکونت در خانه های خصوصی می پردازد و به آنها فضای خلوت و آرامشی که به آن نیاز دارند را می بخشد. این مرحله همچنین شامل مجموعه ای از خانه ها در ارمنستان ، مکزیک ، کنیا و السالوادور است که هرکدام به زمینه های مختلف ، نیازهای مکانی و توپوگرافی پاسخ می دهند.

 

طراحی ویلا

 

خانه موراویا

شارلاپ هیمن و هررو

این ویلای کوچک بتونی در دامنه تپه ای در وودلند هیلز ، کالیفرنیا غوطه ور شده است. با فکر کردن به موضوع طراحی ویلا، میبینیم که ویلا به صورت پلی در دو استوانه بزرگ ظاهر می شود که توسط درخت بزرگی که از طریق خط سقف امتداد دارد سوراخ می شود. با تلفیق درخت و لانه شدن در زمین ، ویلا فضای داخلی و خارجی را ترکیب می کند ، و هم ظرفی برای چشم انداز و هم جسمی درون آن می شود.

 

 

خانه بیوفیلیک

LIBRA Architekci

Biophilic House یک بلوک مدرن است که از خیابان بسته شده و از طریق شیشه های بزرگ به روی ساکنان طبیعت باز می شود و به لطف سه حیاط سبز داخلی که در طراحی ویلا به کار رفته، آن را به داخل خانه دعوت می کند. رنگ ها و مصالح طبیعی نمای داخلی و ساختمان ، به تعریف منظره ایده آل اطراف کمک می کند و به کاربران احساس آرامش و هماهنگی می دهد.

 

 

Casa SB

استودیو Esrawe

SB House خانه زوجی خواهد بود که از یک عکاس و یک میکسولوژیست متخصص تشکیل شده است. با توجه به طراحی ویلا و قرارگیری آن در جنگل یوكاتان ، ما یك پروژه متنی را پیشنهاد دادیم ، كه در آن معماری به شرایط آب و هوا ، آسایش ، مادی بودن و احترام به محیط پاسخ می دهد ، در حالی كه زمینه و فرهنگ سایت ، مهد معماری سنتی اسپانیایی را برجسته می كند.

 

 

اقامت GD

معماران جیما کیدیاک

در یک چهارم مسکونی دبایه (شهر) ، یک مجتمع مسکونی در حالی که سطوح خود را به سمت مدیترانه گسترش می دهد ، جلوه چشم انداز دریا را در آغوش توپولوژی های اطراف قرار می دهد. همچنین ، سفتی ساختمانهای اطراف سایت باعث تشدید نمای پشتی می شود که در زمین لنگر می اندازد و از سکوهای متعدد آن که منظره اطراف را تکرار می کند امتداد می یابد.

 

 

خانه چشم انداز

میلاد اشتیاقی

در طراحی ویلا، با توجه به قرارگیری پروژه در زمین شیب دار و منطقه سبز و جنگلی ، تصمیم گرفتیم زمین سبز داخل پروژه را ادامه دهیم تا در پشت بام پروژه یک سقف سبز پوشیده از چمن داشته باشیم ، بهترین نماها را قاب بندی کردیم از داخل پروژه استفاده کردیم و ما همچنین از دلیل روشنایی کامل نورگیر استفاده کردیم. یکی از خواسته های کارفرما تئاتر خانوادگی بود ، بنابراین با شیب دادن حجم اصلی ، فضای تئاتر خانوادگی را در آن طراحی کردیم که از سقف های سقفی این فضا نیز استفاده می کرد و با پانل های باز و بسته در داخل فضا قرار می دادیم .

 

 

خانه KSM

استودیوهای CDXIX

طراحی ویلا ، برای خانواده ای است که از محیطی لطیف و دلپذیر قدردانی می کند ، واقع در ارمنستان ، شهر ایروان ، منطقه داوتاشن. اولین ساختمان در آن خیابان است که برای خلق عالم خاص خود ساخته شده است و به عنوان یک ابزار تنظیم برای محیط زیست است.

 

 

کابین خندان

معماران MiMo

Smiling Cabin یک ویلای خیالی است. در طراحی ویلا ، یک پروژه وجود دارد که توسط فرار تعریف شده است. از واقعیت خفقان آور وطنی که در طی سال 2020 داشتیم ، افکار زیادی درباره فرار داشتیم. ویلای ما یک تکه مربع از زمین را در یک چشم انداز خیالی محصور کرده است. این می خواهد در محفظه ای بنشیند که بتواند به آسمان لبخند بزند. سازندگان آن رویا پردازانی هستند که روز در نسیم پرسه می زنند ، شب کنار آتش نشسته و زیر ستاره ها می خوابند. محلی که آنها سر خود را تکیه می دهند دقیقاً به همین منظور ساخته شده و از آنها در برابر عناصر طبیعی محافظت می کند.

 

 

ویلا  ROHO

استودیا ۵۴

معرفی پروژه جدید مقیاس بزرگ ما در قاره آفریقا ، در جنگل های بارانی همیشه سبز کنیا ، برای چندین نسل از یک خانواده بزرگ. ویلا روهو ، واقع در پایتخت کنیا ، نایروبی ، اولین پروژه مورد انتظار Studia 54 در آفریقا است. نام اصلی ، روهو ، در سواحلی به معنای روح است. رویکرد منحصر به فرد Studia در طراحی ویلا به ما امکان می دهد معماری زنده و حسی را ایجاد کنیم که با چشم انداز اطراف یکی شود و صاحبان آن را برای سالهای آینده تجربه زندگی راحت دهد.

 

کلام پایانی….

سبک‌های معماری و ساختاری مختلفی برای ساخت و طراحی ویلا وجود دارند. سبک ساختار ویلاها به تعداد طبقات و شکل بنا بستگی داشته و شامل ویلای همکف، ویلای نیم‌پیلوت، ویلای دوبلکس و ویلای تریبلکس می‌شوند.

برای طراحی ویلا در سراسر دنیا سبک‌های مختلفی وجود دارد. سبک‌های کلاسیک، مدرن، معاصر؛ مینیمال و ییلاقی برخی از رایج‌ترین سبک‌ها در ایران به شمار می‌روند. شما کدام یک از سبک‌ها را می‌پسندید؟

سوالات متداول

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *