لایه جدیدی از فضای عمومی: پرونده فعال سازی پشت بام های شهری

درباره ما

افتخارات

پروژه ها

دانشنامه

تماس

پیشنهاد هایی برای شما

جهت مشاهده پروژه های اجرا شده، روی تصاویر کلیک کنید.

نیاز به مشاوره دارید...

زمان مورد نیاز برای مطالعه:

8 دقیقه

تاریخ انتشار:

1400-02-04

دسته بندی:

دانشنامه معماری, عمومی

[kkstarratings]

زمان مورد نیاز مطالعه:

8 دقیقه

دسته بندی:

دانشنامه معماری, عمومی

به این مقاله امتیاز دهید

[kkstarratings]

لایه جدیدی از فضای عمومی: پرونده فعال سازی پشت بام های شهری

پشت بام های شهری

فهرست مطالب

انواع مختلفی از پتانسیل فضایی استفاده نشده وجود دارد ، از شکاف موجود در بافت شهری گرفته تا فضاهای عمومی باقیمانده. با این وجود ، با نمای هوایی از هر مرکز شهر ، فضای پشت بام به عنوان یک سطح کم مصرف قابل توجه کشف می شود. با جستجوی فراتر از پنت هاوس و برنامه های افزودنی خصوصی ، سقف های شهری قبلاً وارد مکالمه شده اند که هم شامل تراکم شهری و هم انعطاف پذیری هوا است. علاوه بر این ، همانطور که همه گیری ، نیاز شدید به فضای باز بیشتر را تأکید می کند ، پشت بام ها به عنوان یک افزودنی مناسب برای فضای عمومی در نظر گرفته می شوند.

 

پشت بام های شهری
call2

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید…

با معرفی مهر و موم های سقف ، سقف مسطح به عنصر اصلی معماری مدرن تبدیل شد ، اما هیجان ناشی از این موفقیت فنی ، تحقیقاتی را در مورد توانایی های معماری آن تحت الشعاع قرار داد. به غیر از موارد استثنایی ، از قبیل فضای بام Unité d’Habitation لوکوربوزیه که فضای بازی کودکان در نظر گرفته شده است ، یا کارخانه فیات لینگوتو Giacomo Mattè-Trucco در تورین که دارای یک پیست اتومبیلرانی در پشت بام است ، میراث مدرنیسم در اروپا به وسعت وسیعی از تخت بی نتیجه رسیده است. بامها فقط در دهه ۱۹۹۰ بود که سقف بیش از یک محفظه دیده می شد ، بلکه به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از مفهوم و برنامه فضایی پروژه ، به عنوان معماران و توسعه دهندگان شروع به درک فرصت از دست رفته یک دسترسی غیرقابل دسترس ، کاملا فنی می کنند. سقف از سقف سبز دنباله دار Mecanoo در TU Delft با بیش از دو دهه قدمت تا زمین بازی معماران JAJA بالای پارکینگ یا پیست اسکی BIG در بالای CopenHill ، سقف به ابزاری برانداز برای تغییر تجربه شهر تبدیل شده است.

 

فضاهای جدید تفریحی

 

فضاهای جدید تفریحی

با این حال ، پشت بام های موجود مهمترین پتانسیل را در ایجاد یک محیط شهری چند لایه و بیش از حد متصل دارند. Winy Maas از MVRDV با اشاره به نصب پله های Kriterion 2016 ، استدلال می کند که از نمای پنجم به عنوان وسیله ای برای گسترش فضای عمومی استفاده می کند: “ما نشان می دهیم که اگر این کار را در بسیاری از مکان ها انجام دهیم ، یک شهر ساختمانهای موجود و دسترسی به سقفهای آنها ، برای ایجاد یک توپوگرافی شهری جدید ، بسیار تعاملی ، سه بعدی و متراکم برای نسل بعدی شهر “. این استودیو با ایده فعال سازی پشت بام ها در چندین مورد دیگر ، معاشقه کرده است. برای پروژه بازسازی If Factory ، استودیو مناظر سبز بامبو را در پشت بام اضافه می کند ، دارای فعالیت هایی است که از طریق یک پله عمومی قابل دسترسی است.

به همین ترتیب ، پروژه بازسازی officePROJECT YOU + International Youth Community Shenzhen در دو تراس بام موجود امکانات رفاهی مشترک اضافه می کند ، در حالی که ابر سبز ZHUBO DESIGN یک فضای مشترک چند لایه در بالای یک ساختمان مسکونی ایجاد می کند. نمونه دیگری از تبدیل لایه فوقانی شهر به یک فضای عمومی عمومی ، پارک روتردام در بالای ایستگاه راه آهن Hofbogen است. این مکان علاوه بر باغ عمومی مورد علاقه ، نمایش فیلم ها و نمایش های رقص است.

 

فرصتی برای زیرساخت های پایدار

 

 

فرصتی برای زیرساخت های پایدار

از پشت بام های موجود معمولاً از طریق سیستم های بام سبز ، کشاورزی شهری یا نصب سیستم های تولید انرژی و مدیریت آب به خوبی استفاده می شود. به طور خاص ، سقف های زندگی دارای مزایای متنوعی هستند ، زیرا رواناب طوفان را تصرف می کنند ، کیفیت هوا را بهبود می بخشند ، به کاهش اثرات جزیره گرمایی شهری کمک می کنند و حتی با تهیه زیستگاه برای زنبورها و پرندگان به حفظ تنوع زیستی کمک می کنند.

 

زمین آزمایش

 

زمین آزمایش

سقف های سبز برای ساختمان های تازه احداث شده در کپنهاگ از سال 2010 اجباری است ، و فرانسه از سال 2015 به سقف های زنده یا صفحات خورشیدی در سقف ساختمان های جدید احتیاج دارد. با این حال ، بارسلونا تلاش می کند تا از پشت بام های موجود ارزیابی مجدد شود تا زیرساخت های پایداری را در سراسر کشور مستقر کند. شهر و ایجاد یک محیط شهری مقاوم تر. شهرداری راهنمای تهیه ساکنان را در ایجاد انواع مختلف بام سبز در شهری با استفاده از سقف های مسطح برای اهداف عملی و تفریحی ایجاد Jکرده است. علاوه بر این ، ممکن است بام ها آینده کشاورزی شهری را نیز دربر داشته باشند ، زیرا پروژه های بیشتری در سراسر اروپا ظاهر می شوند که نتایج امیدوار کننده ای در تهیه غذا برای ساکنان و رستوران ها دارند.

چندین سال است که ابتکارات و رویدادهای مختلف باعث آگاهی بیشتر عموم مردم از این منبع استفاده نشده برای گسترش فضای عمومی شده است. ROEF آمستردام جشنواره ای است که در چندین پشت بام برگزار می شود ، به ساکنان این امکان را می دهد که شهر را به گونه دیگری تجربه کنند و در عین حال به تغییر شکل سقف آمستردام کمک می کنند. به همین ترتیب ، برای هفته طراحی ملبورن امسال ، معماران جان واردل و Finding Infinity زیرساختی در پشت بام برای انرژی خورشیدی ایجاد کردند که دو برابر فضای اجتماعی شدن است. این پروژه ضمن ارتقا energy انرژی پایدار ، در فرهنگ پشت بام ملبورن گسترش می یابد.

سرانجام ، اگرچه با فضای عمومی ارتباطی ندارد ، اما شایان ذکر است که پشت بام های موجود نیز به عنوان راه حل های بالقوه برای بحران مسکن در شهرهای متراکم حدس زده می شوند. مدتی است که شهرداری لندن برای کمک به کاهش کمبود مسکن در حال طراحی و توسعه برنامه های داخلی بام در مقیاس بزرگ و هماهنگ است. با این حال ، نظرات در مورد امکان انجام این کار تقسیم شده است ، و مطالعات موردی ساخته شده هنوز دیده نشده است.

 

استودیو معماری شماره 4

 

فعال سازی پشت بام های شهری موجود یک سری چالش ها را شامل می شود ، از دسترسی ، بارهای اضافی بر ساختار موجود گرفته تا مالکیت و نگهداری. با این وجود ، متراکم شدن شهرها ، معماران ، ساکنان و توسعه دهندگان را ترغیب می کند تا مناظر مسقف را به عنوان مرز بعدی تحولات شهری متصور شوند.

لایه جدیدی از فضای عمومی: پرونده فعال سازی پشت بام های شهری

ترجمه و گردآوری :

استودیو معماری شماره چهار

سوالات متداول

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *