درباره ما

افتخارات

پروژه ها

دانشنامه

تماس

پیشنهاد هایی برای شما

جهت مشاهده پروژه های اجرا شده، روی تصاویر کلیک کنید.

نیاز به مشاوره دارید...

زمان مورد نیاز برای مطالعه:

8 دقیقه

تاریخ انتشار:

1400-02-28

دسته بندی:

اداری, تجاری, دانشنامه معماری, مسکونی

[kkstarratings]

زمان مورد نیاز مطالعه:

8 دقیقه

دسته بندی:

اداری, تجاری, دانشنامه معماری, مسکونی

به این مقاله امتیاز دهید

[kkstarratings]

سیستم های مرتبط با طراحی نمای مدرن در ساختمان

سیستم های مرتبط با طراحی نمای مدرن در ساختمان

فهرست مطالب

کلمه نما در اصل از واژه ایتالیایی “facciata” گرفته شده است ، و به صورت خارجی یا تمام چهره های خارجی ساختمان تعریف می شود. این اصطلاح غالباً فقط برای نمای اصلی یا جلوی خانه به کار می رود.همراه با سقف ، یکی از مهمترین عناصر یک ساختمان است ، زیرا به عنوان مانع اصلی در برابر عناصر آب و هوایی خارجی عمل می کند که می تواند به سلامت سازه آسیب برساند ، مانند باران ، برف ، باد ، یخبندان ، خورشید و غیره .

 

سیستم های مرتبط با طراحی نمای مدرن در ساختمان
call2

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید…

به همین دلیل ، انتخاب یک سیستم طراحی نمای مدرن که در برابر این خطرات محافظت کند بسیار مهم است و در عین حال به دستیابی به مصرف انرژی کمتر ، کاهش هزینه های نگهداری و بهبود آسایش ساکنان کمک می کند.در زیر ، انواع مختلف طراحی نماهای مدرن یا دیوارهای خارجی که در حال حاضر در معماری استفاده می شود ، و همچنین مشخصات هر یک از آنها توضیح می دهیم.

 

 

طراحی نمای سبک مدرن

این نوعی نما است که به ساختار مقاوم ساختمان در طراحی نمایی مدرن کمک میکند ، اما بخشی از آن را تشکیل نمی دهد. از آنجا که به ثبات ساختمان کمک نمی کند ، لازم است نمای سبک برای پشتیبانی از بارهایی که به اجزای آن فشار وارد می کنند ، طراحی شود.موادی که به طور معمول برای روکش کاری استفاده می شوند شامل شیشه و فلز هستند.

برای طراحی نمای مدرن  سبک وزن دو نوع ساخت وجود دارد: دیوار پرده ای و نمای تابلویی. با یک دیوار پرده ای ، نما به طور مداوم از اطراف چارچوب سازه عبور می کند ، در حالی که با یک نمای روکش دار ، چارچوب نما را متوقف می کند.برخی از مزایای خاص سیستم نمای سبک ، سهولت نصب و میزان نوری است که به ساختمان وارد می کنند.در مقایسه با سایر انواع نما ، نماهای سبک عایق حرارتی و صوتی کمتری را تأمین می کنند و هزینه های نگهداری بالاتری در میان مدت و بلند مدت دارند.این نوع نما عمدتا در ساختمانهای اداری متوسط ​​و بلند نصب می شود.

 

 

 

نمای سنگین وزن

همانطور که از نام آن مشخص است ،  در طراحی نمای مدرن از این نوع ، نما متشکل از مصالح ساختمانی با وزن قابل توجه است. برای اینکه یک نما سنگین به نظر برسد ، وزن متوسط ​​، از جمله عناصر جامد و توخالی ، باید بالای ۱۰۰ کیلوگرم در متر مربع باشد.

در این گروه انواع مختلفی از نما پیدا می کنیم که بسته به نیاز عایق حرارتی ، ممکن است تحمل کننده بار باشند یا از خود پشتیبانی کنند و ممکن است محفظه هوا داشته باشند یا نداشته باشند.

 

طراحی نمای پیش ساخته مدرن

در طراحی نمای مدرن از این نوع ، نما عمدتا از ماژول های پیش ساخته تشکیل می شود که بهم متصل می شوند یا در محل جمع می شوند. اجزای سازنده این نماها بصورت صنعتی در کارخانه های بسیار مکانیزه تولید می شوند و اغلب آنها از پانل های چوب و بتن استفاده می کنند.

از مزایای اصلی طراحی نمای مدرن از این نوع نما می توان به سرعت و سهولت نصب و همچنین هزینه کمتر نسبت به سایر سیستم ها اشاره کرد. از نظر معایب ، گزینه های طراحی محدودتر هستند و حداقل کار لازم است تا بتواند آن را زنده نگه دارد.

از نمای پیش ساخته معمولاً در کارخانه های صنعتی و مراکز خرید بزرگ استفاده می شود.

 

 

 

نمای سنتی

در طراحی نمای مدرن این طبقه بندی شامل نماهایی است که از مصالح ساختمانی سنتی مانند آجر ، سنگ ، چوب ، سرامیک ، رندر و … استفاده می شود. مزایای آن این است که ساخت آنها پیچیده تر است ، سریع نصب می شوند و هزینه کمی دارند. از طرف دیگر ، از آنجا که نماهای کلاسیک فاقد محفظه هوا یا عایق هستند ، عایق حرارتی و صوتی کمتری ایجاد می کنند که به معنای صرفه جویی در مصرف انرژی کمتر است.

 

 

 

سیستم های ETI

در طراحی نمای مدرن ،سیستم های ETI (عایق حرارتی خارجی) شامل نصب صفحاتی از مواد عایق در اطراف ساختمان است که توسط ملات محافظت می شوند و به دیوار حمایت کننده چسبیده یا مکانیکی می شوند.سپس سیستم با روکش یا روکش مناسب ظاهر ساختمان به پایان می رسد.

در طراحی نمای مدرن  با استفاده از سیستم های ٍمذکور، متداول ترین ماده ای که در جنبه عایق بندی یک سیستم ETI استفاده می شود ، پلی استایرن منبسط شده (EPS) ، پلی استایرن اکسترود شده (XPS) ، پلی استایرن منبسط شده گرافیت (EPS-G) و پشم معدنی (MW) است.از آنجا که سیستم ETI دارای لایه ای عایق است ، پل های حرارتی و خطر تراکم را کاهش می دهد.بنابراین ، این یک گزینه است که سطح مناسبی از کارایی را برای قیمت آن فراهم می کند ، زیرا هیچ هزینه ای از سیستم چارچوب حاصل نمی شود.

 

روکش ضدآفتاب

در طراحی نمای مدرن ،روکش صفحه باران یا سیستم نمای تهویه از یک دیوار تحمل کننده بار ، یک لایه عایق و مواد روکش ساخته شده است که با استفاده از یک ساختار حمایت کننده بر روی ساختمان ثابت می شود. تفاوت اصلی بین این و سیستم ETI این است که یک حفره هوا بین دیواره تحمل بار و مواد روکش دارد.حتی اگر نصب این سیستم هزینه بر و پیچیده تر باشد ، بیشتر اوقات یک گزینه مقرون به صرفه است زیرا شکاف هوا عامل بسیاری از مزایای روکش صفحه باران است.

 

 

در طراحی نمای مدرن ،”اثر دودکش” که در داخل حفره هوا اتفاق می افتد به این معنی است که هوای گرم از قسمت بالای نما بالا رفته و خارج می شود. در ماه های تابستان ، این پدیده همرفت طبیعی به معنای تجدید هوا است که از گرم شدن بیش از حد جلوگیری می کند. از طرف دیگر ، در زمستان هوا به همان اندازه گرم نمی شود و در داخل خانه باقی می ماند. گرما از بین نمی رود ، و این باعث صرفه جویی در انرژی ناشی از گرم شدن می شود.

علاوه بر این ، روکش صفحه باران یک لایه محافظ دیگر در برابر تراکم و نفوذ آب و همچنین کمک به کاهش ظاهر ترک ها و شکاف ها در ساختمان است ، زیرا تغییرات دمایی کمتری را متحمل می شود.

اینها تنها برخی از دلایلی است که روکش صفحه باران تهویه شده کارآمدترین سیستم نمای خارجی فعلی موجود است.

 

 

 

در طراحی نما چگونه شیشه مناسب پروژه های خود را انتخاب کنیم؟

امروزه با پیشرفت در فن آوری پردازش شیشه امکان ارائه راه حل های خاص و موثر برای طیف گسترده ای از پروژه های معماری و طراحی نمای فراهم شده است. در واقع ، گزینه های زیادی وجود دارد که تقریباً لازم است محصولات مختلف و خصوصیات آنها تحقیق شود و اینکه این امر چگونه در طراحی نما تأثیر می گذارد ، مثلاً روی پنجره ها و درهایی که شما در حال طراحی آن هستید ، تقریباً الزامی است.نوشته شده توسط خوزه توماس فرانکو | ترجمه شده توسط مگی جانسون۲۲ ژوئن ۲۰۱۹

 

در طراحی نمای مدرن چگونه شیشه مناسب پروژه های خود را انتخاب کنیم؟

 

هنگام انتخاب شیشه مورد استفاده در طراحی نما یک پروژه ، چه متغیرهایی باید در نظر گرفته و اولویت بندی شوند؟ چگونه زیبایی شناسی می تواند با عملکرد و کارایی همزمان شود؟ ما با متخصصان Cristales Dialum به گفتگو نشسته ایم تا به دنیای پیچیده شیشه بپردازیم و نحوه و چگونگی انتخاب بهترین نوع شیشه برای طراحی نمای پروژه های خود و اطمینان از بهترین نتیجه برای مشتریان خود را درک کنیم.

 

 

مبانی: ابعاد و انواع شیشه

صفحات شیشه ای به طور معمول در اندازه استاندارد ۲.۵ ۳. ۳.۶ متر فروخته می شوند. با شروع از این اندازه ، شیشه برش داده می شود تا نیازهای خاص طراحی نما یک پروژه را برآورده کند. شیشه می تواند اساسی و بی رنگ باشد و یا شامل عناصری است که کیفیت حرارتی ، دیداری و صوتی آنها و همچنین بسیاری دیگر را بهبود می بخشد.اگرچه در طراحی نما از پنل های شیشه ای Jumbo با ابعاد کمتر استفاده می شود ، ابعاد تقریبی 5.0 3.0 3.0 متر نیز یک گزینه است. در کارخانه فرآوری دیالوم در سانتیاگو ، شیلی ، یکی از 10 گیاه مهم در جهان و یکی از 5 گیاه مدرن در آمریکا ، آنها می توانند پانل هایی به ابعاد 6.0 3. 3.3 متر تولید کنند که تقریبا به 19 متر مربع و نزدیک به یک تن لیوان پانلهایی که از عرض 4.5 و ارتفاع 2.5 متر عبور می کنند می توانند تا آنجا پیش بروند که شیشه های ماندگار محسوب شوند.

 

 

شیشه های نمادین

در طراحی نما پروژه های مرتفع، پانل های نمادین Dialum که عمدتا در طبقات اول ، قسمت های پذیرایی یا لابی ها مورد استفاده قرار می گیرند ، به لطف اندازه بزرگ خود نتایج بی نقص و بی نظیری را ایجاد می کنند. برای دستیابی به این ظرافت ، انتخاب فریم هایی که بتوانند وزن صفحه ها را تحمل کنند بدون تسلط بر ساختار ضروری است. آلومینیوم به لطف هزینه اقتصادی بیشترین کاربرد را در ساخت چارچوب ها دارد. با این حال ، برای پروژه هایی با پانل های شیشه ای به ابعاد بیش از 6 متر ، آلومینیوم باید با فولاد تقویت شود ، که به اندازه چارچوب می افزاید.چه متریالی امکان چارچوب های باریک تر را فراهم می کند در عین حال که از مقاومت کافی برای تحمل وزن صفحات بزرگتر شیشه ای برخوردار است؟ فولاد.

 

 

چارچوب های فلزی

چوب اولین ماده مورد استفاده در نجاری بود. در آغاز قرن بیستم ، تقریباً در همان زمان که صنعتی شدن و عقل گرایی شروع به شکل دادن به معماری کرد و طراحی نماهای پروژه ها آغاز شد ، فولاد تبدیل به ماده اصلی ساخت درها و پنجره ها شد ، قبل از اینکه با ظهور فن آوری های جدید مانند PVC و آلومینیوم جایگزین شود. امروزه ، فولاد دوباره به اوج خود رسیده است ، برای به حداقل رساندن ابعاد خود بدون از دست دادن مقاومت و دوام ، تکامل یافته است.

 

 

چارچوب های فولادی Jansen سه برابر قوی تر از آلومینیوم ، زیبایی شناسی کلاسیک و سبک مدرن را ترکیب می کند که به طور همزمان با مشخصات خوب شیشه  کار می کنند. برای دستیابی به وسایل شیشه ای بزرگتر ، مانند طراحی نمای بناهای شیشه ای ، چارچوب های آلومینیومی باید تقویت شوند ، در نتیجه ساختار پیچیده تر و حجیم تر شود. چارچوب های فولادی در حالی که فرم تمیز و ساده آنها را حفظ می کنند با وسایل شیشه ای بزرگتر به خوبی کار می کنند.

 

 

علاوه بر این ، ظرفیت جوشکاری فولاد ، نیاز به مفصل های متصل را از بین می برد و مشکلاتی مانند خم شدن و تعویض را از بین می برد. این ما را قادر می سازد تا با تلاش کمتری طرح های پیچیده تری را در طراحی نماهای مدرن پروژه ها انجام دهیم.

 

 

چگونه برای هر پروژه کارآمدترین وسایل شیشه ای را انتخاب کنیم

ابتدا باید نیازهای واقع گرایانه پروژه را درک کنید. شما می توانید هر ویژگی و خاصیت موجود در طراحی نمایی مدرن را به پنجره های خود اضافه کنید ، اما این معمولاً یک حرکت اغراق آمیز – و پرهزینه است که به هیچ وجه به درد محصول نهایی نمی خورد. در واقع ، شما می توانید انواع مختلف شیشه را برای هر سطح خاص انتخاب کنید ، اما ممکن است پروژه پیچیده تر از حد لازم باشد.بنابراین ما توصیه می کنیم به دنبال یک راه حل یکپارچه باشید که بتواند شرایط غالب محیطی را حل کند ، به عنوان مثال ، قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید یا سرمای شدید.

 

 

اهمیت شیشه دو جداره در هر پروژه

قبل از جستجوی نتایج خاص تر ، مهم است که درک کنیم پنجره های دو جداره حداقل نیاز برای اطمینان از کارایی وسایل شیشه ای در یک پروژه است ، به ویژه از نظر انتقال حرارتی و محافظت در برابر آفتاب مورد نیاز سازه بر اساس موقعیت آن و گرایش. در کاربردهای ویژه ، می توانید از وسایل شیشه ای یکپارچه استفاده کنید اما باید تحت درمان حرارتی قرار گیرند.

 

 حفاظت خورشیدی

انتخاب شیشه

اشعه های خورشیدی هم گرما و هم انرژی نور ساطع می کنند. در مناطقی که بیشتر در معرض آفتاب قرار دارند ، مهم است که از گرم شدن بیش از حد سازه در طراحی نمای مدرن پروژه جلوگیری کنید و در عین حال به نور اجازه ورود دهید.برای این منظور ، شما باید در مورد انتخاب شیشه برای طراحی نمای مدرن هر پروژه به طور خاص تحقیق کنید ، یک شیشه را انتخاب کنید که درصد خاصی از نور و گرما را که وارد فضای داخلی می شود فیلتر و “انتخاب” کند. هرچه شیشه سفارش سازی شده تر انتخاب شده باشد ، از  آن نور و گرمای کمتری عبور می کند. خنك كردن آن سه برابر گرانتر از گرم كردن فضا است و باعث مي شود كه حفاظت از نور خورشيد عامل مهمي براي انتخاب شيشه باشد.

 

محافظت حرارتی

شیشه دو جداره

در آب و هوای سرد ، توانایی یک فضا در حفظ گرما عاملی اساسی برای حل آن هنگام طراحی نما و اجرای یک پروژه است. جریان گرما از گرمترین و به خنک ترین مناطق سازه منتقل می شود و در صورت وجود پنجره ، گرما از طریق آن فرار می کند. چه مقدار گرما از بین می رود؟ این بستگی به عملکرد خوب پنجره شما دارد.اگر یک شیشه یکپارچه (یا تک جداره) انتخاب کنید ، در هر متر مربع پنجره تعداد معینی وات را از دست می دهید. اگر یک پنجره اساسی دو جداره نصب کنیم ، می توان این عدد را به نصف کاهش داد ، تقریباً 50٪ در هزینه های انرژی صرفه جویی می کنید. با این وجود ، با یک پنجره ثابت پیشرفته تر ، مانند Low-E ، که میزان انتشار کمتری دارد ، می توانید تا 80٪ در هزینه های انرژی صرفه جویی کنید.

 

 

محافظت صوتی

صفحه های پلی وینیل

در مناطق پر سر و صدا ، شیشه دو جداره در برابر صداهای با فرکانس بالا موثر است و می توانند با شیشه های آکوستیک پلی وینیل که در برابر صداهای با فرکانس پایین نیز محافظت می کنند ، م (ثرتر باشند (صداهای وزوز مداوم که تشخیص آنها دشوارتر است اما بسیار تحریک کننده هستند) .در موارد شدید ، مانند طراحی نما فرودگاه ها ، این راه حل می تواند با گسترش فضای بین شیشه ها ، که باعث کاهش قابل توجه صدای خارج توسط دسی بل می شود ، حتی موثرتر باشد.

 

 

محافظت و امنیت ضد سرقت

شیشه لمینت شده

ورقه ورقه ، ساخته شده از دو صفحه شیشه ای که یک فیلم پلاستیکی بین آنها دارد ، محافظت بیشتری در برابر خرابکاری می کند. برای شکستن ، باید صفحه اول شیشه ، سپس فیلم پلاستیکی و سپس صفحه دوم را بشکنید. اگر می خواهید امنیت ساکنان ساختمان را تضمین کنید ، این ویژگی به ویژه برای نورگیرها یا پنجره های دیگر روی سقف بسیار مهم است.کف های شیشه ای برای تحمل وزن افرادی که روی آنها راه می روند ، به لایه های زیادی از ورقه ورقه نیاز دارند.

 

مقاومت مکانیکی و گرمایش مجدد

شیشه ی حرارت دیده

این شیشه سنگین اما شکننده است. تیمارهای حرارتی مانند تعدیل یا تقویت گرما مقاومت مکانیکی شیشه را تا ۵ برابر شیشه غیر تصفیه شده افزایش می دهد. این یک گزینه عالی برای درب های شیشه ای است که هنگام باز یا بسته شدن باید مقاومت مداوم داشته باشند.در طراحی نمای مدرن ساختمانهایی که در معرض آفتاب و گرما قرار دارند ، به دلیل گرم شدن بیش از حد خطر شکستگی در سطح آنها بیشتر است. شیشه معتدل باعث افزایش مقاومت در برابر آسیب گرما و دمای بالا می شود.

 

 

کنترل و طراحی خورشیدی

چاپ صفحه / چاپ دیجیتال

چاپ سطحی یا چاپ دیجیتال شامل استفاده از لایه ای از رنگ است که از طریق گرم شدن به شیشه نفوذ می کند. می توانید براساس شکل ظاهری شیشه ، مانند افزودن تصاویر یا عملکرد مانند عملکرد خورشیدی ، انتخاب کنید. به عنوان مثال ، اگر نقاط سفید را روی شیشه اضافه کنید ، این باعث ایجاد لکه های سایه ای در فضای داخلی می شود.در مورد شافتهای سبک ، می توانید از تکنیک نقطه دوتایی استفاده کنید ، نقاط را روی درصد مشخصی از شیشه (مثلاً ۵۰٪ سطح) نقاشی کنید. نقاط سفید در قسمت خارجی رنگ آمیزی شده و نور خورشید را منعکس می کند و مانع از عبور آن می شود در حالی که نقاط سیاه رنگی که در قسمت داخلی وجود دارد ، در حالی که مانع از تابش خورشید می شود ، به شما امکان دیدن همه چیز در خارج از پنجره را می دهد.تجزیه و تحلیل مشخصات هر پروژه به شما امکان می دهد از وسایلی که برای ساخت و طراحی نمای مدرن پروژه انتخاب می کنید ، بیشترین نتیجه را بگیرید. به عنوان مثال در برج های بلند ، بسیاری از سازندگان ترکیبی از شیشه های دو جداره ، چند لایه و معتدل را انتخاب می کنند.

مقاوم در برابر آتش

شیشه مقاوم در برابر آتش / شیشه فایروال

این شیشه دو نوع دارد. ابتدا شیشه ای مقاوم در برابر آتش دارید که آتش و گازهای سمی را متوقف می کند (علت اصلی مرگ در هنگام آتش سوزی) و سپس دیواره آتش که آتش را متوقف می کند ، گازهای سمی و افزایش دما را متوقف می کند. دومی به عنوان سدی عمل می کند که درصد لازم گرما را که مانع از گسترش آتش برای مدت زمان معینی می شود ، جذب می کند (F30، F60، F90، F120).

 

ملاحظات مهم

اهمیت هنجارها و مقررات

آیین نامه ها دستورالعمل هایی را برای اجرای صحیح فرآیندها ، اعم از تولید محصول یا طراحی و ساخت و ساخت ، ارائه می دهند و احتمال تصمیمات خودسرانه را از بین می برند.در آرژانتین ، IRAM نهاد نظارتی است ، در حالی که در شیلی NCH ، در اروپا EN ، در ایالات متحده ASTM ، و غیره و غیره در هر کشور در جهان است. در هر مقرره ای ، مشخصاتی وجود دارد که هر جنبه ای از طراحی و ساخت را تعیین می کند و حتی برای محصولات مطابق با آزمایش های بین المللی ، گواهینامه هایی مانند ANSI SGCC (برای شیشه های چند لایه) و IGCC (برای شیشه های دو جداره) وجود دارد.اگر از مقررات متناسب با پروژه خود اطمینان ندارید ، می توانید به مقررات فعلی موجود در اروپا یا ایالات متحده به عنوان راهی برای اطمینان از کارآیی راه حل هایی که برای پروژه خود انتخاب کرده اید ، مراجعه کنید. در هر صورت ، لازم است مشخصات فنی محصولاتی را که انتخاب کرده اید بررسی کرده و از پشتیبانی متخصصان شرکت های عرضه کننده خود اطمینان حاصل کنید.

call2

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید…

توصیه های اصلی برای طراحی نما شیشه ای

اعتماد به ارزیابی متخصصان: ما بعنوان معمار لزوماً متخصص شیشه نیستیم و دلیل هم نداریم. انتخاب یک راه حل اشتباه می تواند عواقب طولانی مدتی از جمله هزینه های بیش از حد تهویه هوا در پی داشته باشد.پروژه و مشخصات شیشه را بشناسید: مکان ، جهت ، عملکرد و ساعات خاص استفاده ، از جمله سایر متغیرها.هرچه شیشه بزرگتر باشد ، باید عرض آن گسترده تر باشد: یا حداقل باید با درمان های لازم برای اطمینان از مقاومت مکانیکی آن همراه باشد.هنگامی که به ظاهر شیشه نگاه می کنید ، بررسی کنید که پس از نصب ظاهر تغییر نخواهد کرد: شرایط خاص می توانند ظاهر و رفتار شیشه را تغییر دهند.

 

 

منبع :

آرک دیلی | سیستم های مرتبط با طراحی نمای مدرن در ساختمان

 

ترجمه و گردآوری :

استودیو معماری شماره چهار

سوالات متداول

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *