درباره ما

افتخارات

پروژه ها

دانشنامه

تماس

پیشنهاد هایی برای شما

جهت مشاهده پروژه های اجرا شده، روی تصاویر کلیک کنید.

نیاز به مشاوره دارید...

زمان مورد نیاز برای مطالعه:

8 دقیقه

تاریخ انتشار:

1401-04-28

دسته بندی:

تجاری, دانشنامه معماری

[kkstarratings]

زمان مورد نیاز مطالعه:

8 دقیقه

دسته بندی:

تجاری, دانشنامه معماری

به این مقاله امتیاز دهید

[kkstarratings]

آشنایی با طراحی ویلای ایرانی

فهرست مطالب

زندگی آپارتمان نشینی در دنیای امروز و فضای محدود این ساختمان‌ها بسیاری از افراد را به زندگی در ویلاها علاقه‌مند کرده است. طراحی ویلای ایرانی از دیرباز تاکنون مورد توجه بسیاری از معماران قرار گرفته است و امروزه این ویلاها با سبک‌های متفاوت طراحی و اجرا می‌شوند. ویلاها با سبک‌ معماری ایرانی و سنتی باید دارای طراحی داخلی و خارجی هماهنگی باشند. در این صورت یکپارچگی و انسجام بنا بهتر نشان داده می‌شود.

امروزه در تمامی نقاط ایران به‌خصوص نواحی خوش آب و هوا و شمال کشور ویلاسازی روند رو به رشدی به خود گرفته است، به‌گونه‌ای که انواع ویلاها با سبک‌های مدرن، کلاسیک، ایرانی، سنتی و غیره در این نواحی به چشم می‌خورند. البته سبک سنتی طرفداران خاص خود را دارد و متقاضیان آن نسبت به سایر سبک‌ها کمتر است.

تمامی سبک‌های معماری، زیبایی و جذابیت‌های مربوط به خود را دارند و بر اساس اصول مشخصی استوار هستند که در ادامه قصد داریم شما را با سبک ویلای ایرانی و اصول طراحی آن آشنا کنیم. بنابراین با ما همراه باشید.

در طراحی ویلا به چه نکاتی باید توجه کرد؟

ویلاسازی امروزه در تمامی نقاط کشور بخصوص نواحی جنگلی و ساحلی شمال و در انواع سبک‌های متفاوت انجام می‌شود. از آنجایی که اقلیم ایران دارای آب و هوای متفاوتی است، بنابراین اصول طراحی سازه، نما و پلان هر ویلا با یکدیگر متفاوت خواهد بود. زیرا طراحی انواع سبک‌های ویلا بر اساس اقلیم انجام می‌شود. طراحی داخلی و خارجی ویلای ایرانی باید بر اساس نکات زیر انجام شود:

  1. اقلیم منطقه مورد نظر
  2. مشخص کردن جهت وزش باد و شدت آن
  3. بررسی زاویه تابش نور خورشید
  4. همجواری‌ها و نوع بافت اطراف محوطه ویلا
  5. رعایت قوانین شهرداری برای ساخت ویلا در هر منطقه
  6. اجرای نظر و خواست کارفرما

 

نکات مهم در طراحی ویلا ایرانی همانند پروژه وثاق را بشناسید.

تمامی نکات برای طراحی ویلای ایرانی در پروژه وثاق به زیبایی اجرا شده است.

ویژگی‌های طراحی بنا با سبک معماری ایرانی چیست؟

پیشرفت علم و تکنولوژی موجب رشد صنعت و در نتیجه تولید سازه‌های نوین در معماری شده است. به همین دلیل امروزه ویلاهای سنتی و ایرانی نیز با سازه‌های بسیار مستحکم و جدید به مرحله اجرا در می‌آیند.

ویلاها از جمله مکان‌هایی هستند که به‌دلیل مساحت زیاد و فضای سبز خود، آشفتگی‌ها و سردرگمی‌های زندگی روزمره را کاهش می‌دهند و محیطی آرامش بخش را برای ساکنان خود فراهم می‌آورند. از این رو توجه به جزئیات طراحی داخلی و خارجی این بناها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

طراحی ویلا به سبک ایرانی ممکن است یادآور خاطرات شیرین کودکی ساکنان آن شود. در این صورت حس همزاد پنداری برای تسکین روحی افراد در آنان ایجاد می‌شود. این نوع از ویلاها باید بر اساس اصول و قواعد معماری مربوط به خود طراحی و اجرا شوند. برای آشنایی بیشتر با این سبک ویلاسازی در ادامه ویژگی‌های آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • استفاده از آجرهای قفقازی و نسوز در نما برای ایجاد ظاهری سنتی و کلاسیک
  • طراحی ساختمان بر اساس تقارن
  • استفاده از خطوط ساده و فرم‌های عملکردی در طراحی ساختمان به سبک ایرانی
  • طراحی ورودی‌های باشکوه
  • استفاده از حیاط مرکزی در فرم‌های متفاوت با توجه به اقلیم و فرهنگ هر منطقه
  • طراحی تراس یا ایوان سرپوشیده دارای ستون سازه‌ای و معماری
  • طراحی المان‌های گنبدی شکل برای افزایش ایستایی فضاهای بزرگ و القای حس زیبایی به مخاطب
  • استفاده از عناصر هماهنگ با طبیعت و انرژی‌های پایدار مانند: نور خورشید، باد، آب، خاک، درخت و غیره
  • استفاده از آبراه‌های سازه‌ای
  • برای آشنایی با سبک معماری ایرانی و انواع آن کلیک کنید!

 

ویژگی‌های طراحی ویلا در سبک ایرانی همانند پروژه خانه حیات دار بسیار زیبا و نوستالژی است.

ویژگی‌های طراحی ویلا در سبک ایرانی همانند پروژه خانه حیات دار بسیار زیبا و نوستالژی است.| (پروژه خانه حیات دار- گروه معماری 4)

call2

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید…

 

طراحی ویلا ایرانی دارای چه مفاهیمی است؟

این نوع از طراحی ساختمان‌ها به‌خصوص ویلاها ریشه در فرهنگ و گذشته این زادوبوم دارد و بر اساس معماری اصیل ایرانی و المان‌های به کار رفته در این سبک استوار است. زیبایی‌شناسی یکی از مهم‌ترین مفاهیم سبک ویلاسازی به شیوه ایرانی است. زیرا سبک مورد نظر با هنرهای اصیل ایرانی ادغام می‌شود که نتیجه آن طراحی بنایی باشکوه و خیره‌کننده است.

در طراحی ساختمان با این سبک از مفاهیم ساده در هندسه و عناصر سنتی استفاده می‌شود. پلان و نقشه ویلاها به سبک معماری ایرانی بیشتر بر اساس مفاهیم برونگرایی استوار هستند. از این رو ارتباط بصری و فیزیکی با فضای خارج از خانه به راحتی مهیا می‌شود.

این سبک از ساختمان‌سازی به کوشک نیز معروف است. در این نوع طراحی، ویلای ایرانی در محور اصلی باغ یا حیاط و بر اساس هندسه آن قرار می‌گیرد. در این صورت دید و منظر ویلا به سمت باغ و چشم‌انداز زیبای آن است. امروزه کوشک را همان ویلا می‌نامند که بیشتر برای گذراندن اوقات فراغت افراد در نواحی خوش آب و هوا طراحی می‌شود.

 

 

سبک ویلای ایرانی و مدرن چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

طراحی ویلای مدرن با توجه به عناصر، متریال‌ها و سازه‌های روز دنیا انجام می‌شود و بر خلاف سبک ایرانی، بسیار ساده و بدون پیچیدگی است. همچنین متریال به کار رفته در ساخت ویلاهای مدرن بیشتر شامل: سنگ، فلز و سرامیک می‌شوند. در سبک ویلای ایرانی متریال آجر و شیشه‌های رنگی نقش مهمی دارند و به گرمای بنا کمک بسیاری می‌کنند.

ویلاهای مدرن با خطوط یکدست افقی و عمودی یا زاویه‌دار طراحی می‌شوند و استفاده از خطوط منحنی در طراحی پلان یا نمای آنها بسیار کم است. در صورتی که پلان ویلاهای ایرانی با فرم‌های منحنی و بسیار نرم طراحی می‌شوند.

در طراحی ساختمان با سبک معماری مدرن رنگ‌های سرد و خنثی نقش مهمی دارند و این ویژگی آنها را به خانه‌ها یا ویلاهای یخی تبدیل می‌کند. در صورتی که رنگ در طراحی ویلای ایرانی حرف اول را می‌زند و در ترکیب با نور فضای خارق‌العاده‌ای را خلق می‌کند.

 

تفاوت طراحی ویلا ایرانی و مدرن در چیست؟

تفاوت طراحی ویلا ایرانی و مدرن در چیست؟

 

طراحی بنا به سبک ایرانی نه تنها جنبه زیباشناسی دارد، بلکه هر عنصر به کار رفته در نما یا پلان، از نظر کارکرد نیز حائز اهمیت خواهد بود. زیرا این سبک بر پایه اصل عملکرد و پرهیز از بیهودگی قرار دارد. ویلای ایرانی یا سنتی بر اساس چارچوب‌های موجود در فرهنگ، سنت و تاریخ طراحی می‌شوند، در صورتی که ویلاهای مدرن بر پایه تفکر جهانی و هویت‌زدایی قرار دارند. بنابراین تفاوت این دو سبک ویلاسازی از ویژگی‌های ظاهری آنها بیشتر است.

المان‌های پرکاربرد در ساخت ویلاهایی به سبک معماری ایرانی چیست؟

پرکاربردترین المان‌هایی که در طراحی ویلاهای ایرانی استفاده می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • حوضچه
  • آجر، شیشه‌های رنگی و کاشی
  • چهارباغ
  • حیاط مرکزی
  • طاق
  • هشتی
  • بادگیر
  • شاه‌نشین
  • طرح‌های هندسی و اسلیمی
  • خانه باغ

در صورتی که تمایل به ساخت یک ویلا با سبک ایرانی دارید، ولی هنوز گروه حرفه‌ای را برای این کار پیدا نکرده‌اید، به سایت استودیو معماری 4 مراجعه کنید. گروه حرفه‌ای ما در این استودیو با بیش از ۶ سال سابقه طراحی و اجرای انواع سبک‌های معماری، بهترین گزینه برای ساخت ویلا یا سازه‌های دیگر و متناسب با نیازهای شما به شمار می‌رود.

ما در این مجموعه با استفاده از تکنولوژی‌های نوین در طراحی سازه و پلان ویلاها، آپارتمان‌ها و سایر سازه‌ها به شما در راستای رسیدن به هدفتان کمک می‌کنیم.

در نتیجه

در طراحی ویلای ایرانی، فرهنگ، تاریخ و هویت ایرانی نقش مهمی را ایفا می‌کند. از این رو کسانی که به طراحی بنا با این سبک معماری می‌پردازند، باید از تمامی جزئیات این سبک آگاهی داشته باشند. طراحی به سبک ایرانی به‌دلیل پیچیدگی‌ها و تلفیق هنر و معماری، هارمونی دلنشین و جذابی را در نظر مخاطب ایجاد می‌کند.

همچنین المان‌هایی که در این سبک معماری به کار می‌روند، علاوه بر جنبه زیبایی‌شناختی، کاربردی نیز هستند. به همین دلیل ویلاهای طراحی شده به سبک ایرانی بر پایه پرهیز از بیهودگی قرار دارند.

ویلاهای ایرانی در مقایسه با ویلاهای مدرن هویت واحدی دارند و یادآور خاطرات شیرین افراد ساکن در آن مکان نیز هستند. امروزه این سبک از معماری با سازه‌های پیشرفته و روش‌های نوین در سراسر ایران طراحی و اجرا می‌شود و مخاطبان خاص خود را دارد.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *