درباره ما

افتخارات

پروژه ها

دانشنامه

تماس

پیشنهاد هایی برای شما

جهت مشاهده پروژه های اجرا شده، روی تصاویر کلیک کنید.

نیاز به مشاوره دارید...

زمان مورد نیاز برای مطالعه:

8 دقیقه

تاریخ انتشار:

1400-09-08

دسته بندی:

تجاری, دانشنامه معماری

[kkstarratings]

زمان مورد نیاز مطالعه:

8 دقیقه

دسته بندی:

تجاری, دانشنامه معماری

به این مقاله امتیاز دهید

[kkstarratings]

طراحی داخلی مزون و اصول آن

در طراحی داخلی مزون به چه نکاتی باید توجه کرد؟

فهرست مطالب

مزون‌ها از آن دسته مکان‌هایی هستند که برای جذب مشتری‌های بیشتر باید به طراحی آن، اهمیت دهید. از این رو طراحی داخلی مزون یکی از مهم‌ترین نکاتی است که هنگام راه‌اندازی یک مزون حتماً باید در نظر گرفته شود.

موفق‌ترین مزون‌ها، آن‌هایی هستند که نه تنها در محصولات خود، بلکه در طراحی نیز طبق مد روز پیش می‌روند. آن‌ها با استفاده از جدیدترین ترندهای طراحی مخاطب را شیفته خود می‌کنند. در این مقاله به شما خواهیم گفت چگونه مزون خود را به خیره‌کننده‌ترین شکل ممکن طراحی کنید.

 

در طراحی داخلی مزون به چه نکاتی باید توجه کرد؟

call2

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید…

مهم‌ترین اصول در طراحی داخلی مزون

طبیعتاً طراحی داخلی مزون نیز مانند هر مکان دیگری دارای اصول و استانداردهای خاصی است. امروزه با وجود ظهور سیل عظیمی از مزون‌ها، بازار این صنعت بسیار رقابتی شده است، بنابراین باید کاری کرد که نسبت به سایر رقیبان متمایز باشید و نظر مشتری را به خود جلب کنید.

با رعایت کردن اصول طراحی مزون و استفاده از به‌روزترین امکانات، مطمئن باشید مزون شما یک سر و گردن از بقیه بالاتر خواهد بود. در ادامه تمامی نکات اصولی طراحی مزون را شرح می‌دهیم، پس با دقت به خواندن مقاله ادامه دهید.

 

نکات مربوط به طراحی دیوار

دیوارها یکی از اولین قسمت‌هایی هستند که در بدو ورود به مزون به چشم می‌آیند، بنابراین در انتخاب رنگ، طرح و متریال آن‌ها باید به ‌اندازه کافی دقت کرد. این روزها کارهای متنوعی برای طراحی دیوارها می‌توان انجام داد؛ از رنگ و کاغذدیواری گرفته تا کفپوش‌های مخصوص دیوار، همگی زیباترین دیوارها را برای مزون شما به ارمغان می‌آورند.

انتخاب متریال، طرح و رنگ دیوارها به‌طور کلی بستگی به سبک طراحی، سلیقه صاحب مزون و بودجه دارد. اگر طراحی داخلی مزون مینیمال و ساده است، بهتر است دیوارها را با رنگ‌های متناسب با محیط نقاشی کرد. برای دیوارهایی که با قفسه و رگال پوشیده می‌شوند، استفاده از رنگ‌های ساده کفایت می‌کند.

زمانی که می‌خواهید کمی رنگ و لعاب بیشتری به فضای مزون اضافه کنید، پیشنهاد می‌شود یک دیوار را به‌عنوان دیوار شاخص انتخاب کنید و آن دیوار را با کاغذ دیواری طرح‌دار یا دیوارپوش مناسب بپوشانید. همچنین می‌توان با افزودن اسم برند یا لوگوی مزون، جنبه تبلیغاتی کار را بالا برد.

همان‌طور که می‌دانید، دیوارهای روشن فضای مزون را دلبازتر و بزرگ‌تر جلوه می‌دهند و رنگ‌های تیره باعث می‌شوند فضا کمی خصوصی‌تر و کوچک‌تر به نظر برسد.

 

طراحی سقف مزون

شاید فکر کنید سقف در طراحی مزون چندان به چشم نمی‌آید، اما این‌طور نیست. اگر طراحی سقف با سایر قسمت‌های مزون هم‌خوانی نداشته باشد، توی ذوق مشتری می‌خورد و بقیه قسمت‌های طراحی شده نیز زیر سوال می‌روند.

با استفاده از سقف‌های کاذب و گچ‌بری‌های خاص سقف از سادگی در می‌آید. بسته به اینکه عمده متریال استفاده شده در طراحی کدامند، در سقف نیز می‌توان از همان متریال مانند چوب استفاده کرد.

مهم‌ترین عناصری که در سقف باید حتماً قرار داده شوند، وسایل نورپردازی هستند، پس دقت داشته باشید که آن‌ها را از قلم نیندازید.

 

اصول طراحی کف مزون

مزون‌ها معمولاً مکان‌های بسیار پر رفت و آمدی نیستند، مگر اینکه در آن‌ها امکان خرید حضوری برای ساعت‌های طولانی وجود داشته باشد. به‌طور کلی در طراحی کف مزون و انتخاب متریال مناسب برای آن باید زیبایی را اولویت قرار داد.

 

سنگ و سرامیک از جمله کاربردی‌ترین متریال‌ها برای طراحی کف مزون به حساب می‌آیند

 

متریال مختلفی برای پوشش کف مزون وجود دارد از جمله سنگ، سرامیک، پارکت و غیره. خوبی سنگ این است که طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی دارد که با همه سبک‌های متفاوت طراحی قابل ست کردن است.

از طرف دیگر استفاده از پارکت باعث به وجود آمدن فضایی گرم و دوستانه در مزون می‌شود، زیرا خاصیت چوب همین است. سرامیک نیز گزینه دیگری است که مقاومت مناسبی دارد.

 

اهمیت رنگ در طراحی مزون

یکی از مهم‌ترین عناصر در طراحی داخلی مزون، رنگ است. انتخاب رنگ مناسب بستگی به این دارد که مخاطب مزون چه افرادی هستند. رنگ‌هایی که در مزون‌های لباس بانوان، آقایان و کودکان استفاده می‌شوند، قطعاً با یکدیگر متفاوت هستند.

بهتر است در طراحی مزون از رنگ‌هایی استفاده کنید که مناسب مخاطب شما باشند؛ برای مثال در مزون‌های لباس زنانه رنگ‌های پاستلی ملایم مانند صورتی، گلبهی، کرم، خردلی و سایه‌های روشن سبز یا آبی مناسب هستند. مزون‌های لباس مردانه بهتر است از رنگ‌های مردانه‌تر و کمی تیره‌تر استفاده کنند، مانند سایه‌های طوسی، قهوه‌ای، سبز و آبی.

علاوه بر رنگ‌های گفته شده، رنگ‌های خنثی مانند سیاه و سفید نیز در طراحی مزون بسیار کاربردی هستند. مزون‌های لباس بچگانه باید رنگ‌های شادتری داشته باشند و فضا را متناسب با مخاطب خود یعنی کودکان، رنگ‌آمیزی کنند.

برای اجتناب از شلوغی و ایجاد فضایی آرامش‌بخش، توصیه می‌شود ۲ یا ۳ رنگ را انتخاب کرده و کل فضای مزون را با استفاده از همین رنگ‌ها و سایه‌های آن‌ها طراحی کنید.

 

استانداردهای نورپردازی

نورپردازی مناسب در میزان تاثیرگذاری طراحی داخلی مزون بسیار اهمیت دارد. با استفاده از نور مناسب نه تنها می‌توان محصولات را بهتر نمایش داد، بلکه فضای دل‌نشین‌تری در مزون به وجود خواهد آمد.

فضاهایی که از نور مناسب برخوردار نیستند، به مشتری حس بدی را منتقل می‌کنند. علاوه بر این در چنین فضایی، مشتری امکان بررسی دقیق محصولات مورد نظر خود را نخواهد داشت.

 

نور و روشنایی در طراحی مزون عناصر مهمی هستند

 

با این حساب نور نقش مهمی را در مزون‌ها ایفا می‌کند. قسمت‌هایی از مزون که حتماً باید نورپردازی مناسب داشته باشند عبارتند از ویترین، قفسه‌ها، اتاق پرو و سقف.

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، ویترین در جذب مشتری بسیار تاثیرگذار است. اجناسی که در ویترین قرار می‌گیرند، باید به بهترین شکل ممکن نمایش داده شوند. استفاده از منبع نور مناسب، برای مثال چراغ سقفی، دیواری یا حتی رومیزی و انواع چراغ‌های قابل تنظیم به اجناس داخل ویترین جلوه بیشتری می‌بخشند.

قفسه‌هایی که داخل مغازه چیده می‌شوند همیشه پر از محصولات هستند. محصولات داخل قفسه‌ها را باید به‌گونه‌ای جذاب برای مشتری به نمایش گذاشت. برای این کار بهتر است بالای قفسه‌ها از لامپ‌های هالوژن یا انواع دیگری از چراغ‌های سقفی یا دیواری استفاده کرد؛ به این ترتیب نور کافی روی اجناس داخل قفسه‌ها منعکس می‌شود.

اتاق پرو محلی است که مشتری لباس مورد علاقه خود را در آن می‌پوشد که ببینید لباس در تن او چگونه به نظر می‌رسد، بنابراین اتاق پرو به هیچ عنوان نباید تاریک باشد. امروزه برای راحتی بیشتر در اتاق‌های پرو از چراغ‌های سنسوردار استفاده می‌کنند که به محض ورود افراد، روشن خواهند شد.

 

قفسه‌بندی و فضاسازی

در مزون‌ها قسمت‌های مختلفی برای قرار دادن محصولات وجود دارد. همه چیز بستگی به این دارد که محصول شما چیست. انواع طبقه‌ها، قفسه‌ها، رگال‌ها و ویترین‌ها در طرح‌، جنس و رنگ‌های متنوعی وجود دارند که برای استفاده در مزون مناسب هستند.

معمولاً لباس‌های بلند مانند پیراهن مجلسی، مانتو، پالتو و غیره را در رگال‌های ایستاده قرار می‌دهند که مشتری بتواند بهتر متوجه مدل بلند لباس شود. رگال‌های کوتاه‌تری نیز وجود دارند که مخصوص انواع لباس‌های کوتاه‌تر مانند کت، تیشرت، پیراهن‌های مردانه و غیره طراحی شده‌اند. گاهی این رگال‌های کوتاه به‌صورت دوطبقه نیز دیده می‌شوند.

علاوه بر رگال، مزون‌ها باید طبقات و قفسه‌هایی مخصوص قرار دادن انواع کفش، کیف و چیدن شلوار نیز داشته باشند. این طبقات انواع متفاوتی دارند و از جنس ‌ام دی اف، شیشه، چوب و غیره هستند. معمولاً در اکثر مزون‌ها از قفسه‌های ام دی اف استفاده می‌شود، زیرا مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و دارای تنوع رنگ و طرح بالایی هستند.

 

 

اگر می‌خواهید محصولات مزون را به خاص‌ترین شکل ممکن نمایش دهید، پیشنهاد ما استفاده از قفسه‌های شیشه‌ای است. این قفسه‌ها جلوه بسیار خاصی دارند و طراحی داخلی مزون شما را نسبت به دیگران خاص می‌کند.

گاهی برای نمایش بهتر اجناس، در داخل قفسه‌ها از هالوژن نیز استفاده می‌کنند؛ به این ترتیب نورپردازی مناسبی برای محصول ایجاد می‌شود و مشتری راحت‌تر جذب خواهد شد.

 

دکوراسیون داخلی مزون

گذشته از اهمیت طراحی داخلی مزون، دکوراسیون داخلی آن نیز اهمیت دارد. دکوراسیون داخلی وجه تمایز هر فضا با فضاهای دیگر را نشان می‌دهد. با استفاده از وسایل مناسب می‌توان به جذابیت مزون افزود و تاثیرگذاری آن را افزایش داد. در ادامه مهم‌ترین و کاربردی‌ترین وسایل در دکور مزون را معرفی می‌کنیم.

 

فضای نشیمن و مبلمان

راحتی مشتری و احترام گذاشتن به او یکی از مهم‌ترین رکن‌هایی است که باید هنگام طراحی داخلی مزون در نظر گرفته شود. بهترین روش برای ایجاد فضایی راحت برای مشتری، قرار دادن فضای نشیمن مناسب و کافی است.

 

به وجود آوردن فضای نشیمن مناسب باعث می‌شود مشتری زمان بیشتری را بدون نگرانی از خسته شدن در مزون سپری کند و در اصل به‌عنوان راهکاری برای بازاریابی و افزایش فروش در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این، مشتریان ممکن است همراه خود فرد یا افرادی را به‌عنوان همراه آورده باشند که علاقه‌ای به خرید ندارند؛ در این صورت وجود فضای نشیمن اوقات خوبی را برای آنها فراهم می‌کند.

وجود مبلمان، نیمکت یا صندلی زمانی بیشترین اهمیت را پیدا می‌کند که اجناس مزون شامل کفش نیز باشد. در این صورت باید حتماً قسمتی برای نشستن مشتری و پوشیدن کفش در نظر گرفته شود.

اینکه کدام مبل یا صندلی مناسب فضای مزون است، کاملاً به سبک طراحی و ابعاد مزون بستگی دارد. در مزون‌های بزرگ می‌توان از مبلمان راحتی شیک چند نفره یا تک نفره استفاده کرد. اگر به‌اندازه کافی فضا ندارید، پیشنهاد می‌شود از پاف یا همان مبل‌های کوسنی استفاده کنید که فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند.

 

 

اهمیت وجود آینه قدی در مزون

یکی از کاربردی‌ترین اجزای هر مزون، آینه قدی است. انواع آینه‌های قدی به مشتری فرصت بررسی دقیق‌تر لباس را در تن او می‌دهد. آینه را در چند قسمت از مزون حتماً باید استفاده کرد از جمله اتاق پرو و فضای عمومی مزون.

بهتر است در اتاق پرو و فضای کلی مزون از چند آینه قدی استفاده شود؛ در این صورت مشتری می‌تواند لباس مورد علاقه خود را از زوایای مختلف مشاهده کند. آینه‌هایی که در اتاق پرو قرار می‌گیرند باید ساده باشند و به دیوار متصل شوند، اما آینه‌های خارج از اتاق پرو انواع متنوع‌تری دارند.

به‌طور کلی آینه‌های قدی به دو مدل پایه‌دار و دیواری تقسیم می‌شوند. آینه‌های پایه‌دار معمولاً طراحی پیچیده‌تری دارند. زاویه برخی از آینه‌های پایه‌دار را می‌توان تنظیم کرد و دید بهتری نسبت به لباس پرو شده پیدا کرد.

آینه‌های قدی ممکن است دارای قاب یا بدون قاب باشند؛ قاب آینه‌های قدی موجود در بازار، جنس، طرح، شکل و رنگ‌های متفاوتی دارند. معمولاً این آینه‌ها در شکل‌های مستطیل و بیضی مشاهده می‌شوند، اما گاهی حالت مثلثی کشیده نیز دارند.

قاب‌های آینه از متریال مختلفی مانند چوب، ام دی اف، استیل، پلی‌استر، شیشه، آلومینویم، پی وی سی و غیره ساخته می‌شود. قابی که برای آینه مزون انتخاب می‌کنید، باید متناسب با سبک طراحی داخلی مزون باشد.

 

لوستر، عنصری چشمگیر در مزون

یکی از عناصر و وسایلی که در مزون جلب توجه می‌کند، لوستر است. با استفاده از لوستری مدرن یا مجلل (بسته به سبک طراحی) علاوه بر ایجاد روشنایی مناسب، به زیبایی مزون نیز کمک کنید.

در مزون‌ها معمولاً نور اصلی فضا با استفاده از هالوژن‌ها تامین می‌شود و لوستر بیشتر جنبه زیبایی و دکوری دارد، بنابراین باید ظاهر لوستر را در اولویت قرار بدهید.

 

لوستر یکی از عناصر جالب توجه در مزون است

call2

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید…

نور لوستر باید طوری باشد که رنگ واقعی محصولات را به مشتری نمایش دهد، در نتیجه بهتر است از لامپ‌های آفتابی یا مهتابی در لوستر خود استفاده کنید، نه لامپ‌های رنگی.

 

تزئینات و وسایل دکوری

استفاده از وسایل دکوری در طراحی داخلی مزون تنوع به وجود می‌آورد. در واقع وسایل تزئینی محیط را حالت خشک در می‌آورند و به زیبایی بیشتر آن کمک می‌کنند. مهم‌ترین محلی که باید با استفاده از وسایل دکوری مرتبط تزئین شود، ویترین مزون است.

قرار دادن چوب لباسی‌های تزئینی ظریف، قاب‌های کوچک و غیره جلوه مزون را چند برابر می‌کند. علاوه بر این استفاده از گلدان‌های بزرگ و کوچک با گل و گیاهان طبیعی تکه‌ای از طبیعت را به مزون شما هدیه می‌دهد و حس خوبی را در مشتری‌ها به وجود می‌آورد.

 

بخش‌های مختلف مزون کدامند؟

بدون شک مزون‌ها نیز مانند هر مکان دیگری دارای بخش‌های مختلفی هستند. هر یک از بخش‌های مزون دارای طراحی خاصی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

طراحی ویترین

مزون‌ها در مکان‌های مختلفی وجود دارند؛ مانند ساختمان‌های اداری، تجاری و حتی مسکونی. مزون‌هایی که در ساختمان‌های مسکونی و اداری قرار دارند، طبیعتاً نیازی به ویترین ندارند، اما آن دسته از مزون‌هایی که حالت بوتیک دارند و در مراکز تجاری هستند، برای جذب مشتری باید ویترین جذابی داشته باشند.

ویترین نماینده برند شماست و هویت آن را به نمایش می‌گذارد. طراحی ویترین ممکن است به قدری جذاب باشند که هر بیننده‌ای را به داخل مزون بکشاند یا آن قدر بی‌هویت و نامناسب باشد که هیچ خریداری رغبت نکند وارد مزون شود؛ همه چیز به انتخاب شما بستگی دارد.

ویترین به هیچ عنوان نباید شلوغ باشد؛ چند مورد از بهترین محصولات مزون را در داخل ویترین قرار دهید که مشتری بداند از مزون شما باید چه انتظاری داشته باشد. علاوه بر محصولات، تزئینات ویترین نیز بسیار اهمیت دارد. در طراحی ویترین باید از وسایل تزئینی چشمگیر و خاص استفاده کنید که مخاطب را به خود جذب کنند.

از این گذشته، ویترین جزئی از مزون به حساب می‌آید، بنابراین باید با بخش‌های داخلی مزون هماهنگی و انسجام داشته باشد.

 

طراحی ویترین مزون چگونه باید باشد؟

 

طراحی اتاق پرو

اتاق پرو بخش بسیار مهم و جدایی‌ناپذیر مزون‌ها است. همان‌طور که گفتیم مهم‌ترین عنصر در اتاق‌های پرو نورپردازی است. با ایجاد نور مناسب در اتاق پرو، تجربه مثبتی را برای مشتری به وجود می‌آورید.

علاوه بر نورپردازی، ابعاد اتاق پرو نیز اهمیت دارد. اتاق یا اتاق‌های پرو باید برای جا‌به‌جایی و پوشیدن لباس‌ها به‌اندازه کافی فضا داشته باشند. ارتفاع سقف اتاق پرو نیز باید به اندازه‌ای باشد که برای مشتری مشکلی پیش نیاید.

اتاق‌های پرو نیاز به وسایل زیادی ندارند، اما به یاد داشته باشید که حتماً روی دیوارهای اتاق پرو جالباسی قرار دهید که مشتری‌ها راحت لباس‌های خود را آویزان کنند. همچنین از اهمیت وجود آینه در اتاق پرو نیز غافل نشوید. حداقل یک آینه در هر اتاق پرو باید قرار بگیرد.

فراموش نکنید اتاق پرو فضایی خصوصی است، بنابراین هنگام طراحی آن باید حریم خصوصی مشتری را نیز در نظر بگیرید. با قرار دادن قفل روی در اتاق پرو به مشتریان خود احساس امنیت می‌دهید.

بهتر است برای راحتی بیشتر مشتری، اتاق پرو در بخش انتهایی مزون و در گوشه‌ای از آن قرار بگیرد و ترجیحاً در مسیر رفت و آمد نباشد.

 

طراحی میز پذیرش

با وجود اینکه بخش عمده مزون‌ها با اجناس، مبلمان، رگال‌ها و سایر وسایل پر می‌شوند، اما نباید میز پذیرش را از قلم انداخت. این قسمت در واقع قسمت اداری مزون‌هاست و شامل کامپیوتر یا لپ‌تاپ می‌شود.

مشتریان بعد از اینکه خرید خود را انجام دادند باید برای پرداخت هزینه به میز پذیرش مراجعه کنند. طراحی میز پذیرش باید به‌گونه‌ای باشد که تمام وسایل مربوط به این بخش از جمله پک‌های بسته‌بندی، دستگاه‌های کارت‌خوان، کامپیوتر، ماشین حساب و غیره را بتوان در آن جای داد.

میزها در انواع مختلفی در بازار وجود دارند. میزهای مستطیلی و بیضی برای مزون‌های بزرگ و میزهای مربع و دایره برای مزون‌های کوچک مناسب هستند.

 

از ایده‌های فصلی استفاده کنید

 

با استفاده از ایده‌های فصلی، مزون خود را خیره‌کننده کنید.

 

اگر بودجه کافی دارید، بهترین راه برای تاثیرگذاری بیشتر مزون، استفاده از ایده‌های فصلی است. برای این کار لازم نیست کل دکوراسیون داخلی مزون را تغییر بدهید، فقط زمانی که اجناس متناسب با هر فصل را در مزون می‌چینید جزئیات شاخص مربوط به هر فصل را نیز به آن اضافه کنید.

برای مثال در فصل پاییز می‌توان از تم پاییزی و رنگ‌های نارنجی، قرمز، کرم، قهوه‌ای، خردلی و غیره استفاده کرد. با این کار نشان می‌دهید تا چه حد برای کسب و کار خود و طراحی آن ارزش قائل هستید.

 

با طراحی مزون جذاب، یک قدم به جذب مشتری نزدیک‌تر شوید

اگر طراحی داخلی مزون جذاب باشد، مشتری‌های بیشتری را جذب می‌کنید و در نتیجه کسب و کار موفق‌تری خواهید داشت. روند طراحی مزون در صورتی به عالی‌ترین شکل ممکن پیش می‌رود که اصولی باشد. در طراحی مزون باید بخش‌ها و عناصر مختلفی را در نظر گرفت که همگی علاوه بر کاربردی بودن، زیبایی نیز دارند.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *