طراحی نمایشگاه ماشین

درباره ما

افتخارات

پروژه ها

دانشنامه

تماس

پیشنهاد هایی برای شما

جهت مشاهده پروژه های اجرا شده، روی تصاویر کلیک کنید.

نیاز به مشاوره دارید...

زمان مورد نیاز برای مطالعه:

8 دقیقه

تاریخ انتشار:

1400-07-24

دسته بندی:

تجاری, دانشنامه معماری

[kkstarratings]

زمان مورد نیاز مطالعه:

8 دقیقه

دسته بندی:

تجاری, دانشنامه معماری

به این مقاله امتیاز دهید

[kkstarratings]

طراحی نمایشگاه ماشین

طراحی نمایشگاه ماشین

فهرست مطالب

طی تاریخ خودروسازی و اتومبیل‌سازی، معماری و طراحی داخلی تأثیر بسیاری داشته‌اند. هرچه زندگی بشر بیشتر با تکنولوژی و فناوری‌های نوین ترکیب می‌شود، سبک معماری بناها نیز تغییر چشمگیری می‌کنند.

طراحی نمایشگاه ماشین یکی از معماری‌هایی است که باید متناسب با زمان و تکنولوژی پیش برود. طراحان نمایشگاه ماشین وظیفه دارند عوامل موثری مثل نوع کالا، برند، نورپردازی، مقدار فضای لازم، روحیه مشتریان و غیره را در طراحی داخلی نمایشگاه ماشین در نظر بگیرند.

 

طراحی نمایشگاه ماشین

call2

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید…

ظاهر لوکس و جلوه جذاب نمایشگاه از عوامل بسیار مهمی است که روی خریداران تأثیر می‌گذارد و آن‌ها را ترغیب به خرید می‌کند؛ بنابراین طراحی مناسب باعث می‌شود خودروها بیشتر از قبل به چشم آیند. در ادامه با ما همراه باشید که شما را با چگونگی طراحی نمایشگاه ماشین و عوامل مؤثر در آن آشنا کنیم.

 

در طراحی نمایشگاه ماشین چه اصولی باید رعایت شود؟

در طراحی نمایشگاه ماشین باید از عنصرهای خاصی استفاده کرد که نظر بازدید‌کنندگان را به خود جلب کنند. خودروها باید به‌گونه‌ای نمایش داده شوند که به بهترین شکل روی مشتری تأثیر بگذارند. متریالی که در طراحی داخلی نمایشگاه اتومبیل به کار می‌روند نیز در نتیجه کلی اثرگذارند.

فضاسازی قسمت‌های مختلف نمایشگاه باید طوری انجام شود که برای مشتری راحت باشد و برای او قابلیت دسترسی به همه بخش‌ها را فراهم کند.

موارد زیر اصول اولیه و مهمی هستند که در طراحی نمایشگاه ماشین حتماً باید مورد توجه قرار بگیرند.

 

نحوه نمایش اتومبیل‌ها

اتوموبیل‌ها عنصر اصلی نمایشگاه ماشین هستند. هر آن‌چه غیر از خودروها در نمایشگاه قرار می‌گیرد، در اصل برای بهتر دیده شدن و فروش بیشتر ماشین‌ها هستند؛ بنابراین باید به نحوه نمایش دادن خودروها توجه ویژه‌ای داشت.

خودروها کالایی لوکس هستند، پس نحوه ارائه‌شان هم باید درخور و مناسب کالایی گران قیمت و لوکس باشد. خودروها باید به‌گونه‌ای داخل نمایشگاه قرار گیرند که مشتری قادر باشد براحتی در بین آن‌ها حرکت کند و به همه خودروها از نزدیک دید کافی داشته باشد. پس ماشین‌ها باید با فاصله‌گذاری مناسب- نه خیلی دور از هم و نه خیلی فشرده و نزدیک به هم- کنار هم چیده شوند.

برای نمایش بهتر ماشین‌ها می‌توان از راه‌های مختلفی استفاده کرد. به کار بردن آینه‌های سرتاسری پهن و بلند باعث می‌شود تمام ابعاد و زوایای ماشین‌ها برای مشتری قابل مشاهده باشد.

سکو یا سطوح گردان هم از موارد دیگری هستند که برای ارائه بهتر ماشین‌ها کاربرد دارند. می‌توان نمایشگاه را با استفاده از دو یا چند سکو به بخش‌های مختلف تقسیم کرد و طوری خودروها را روی سکوهایی با ارتفاع‌های مختلف قرار داد که از پایین یا بالای سکو دید بهتری برای این کالاهای لوکس ایجاد شود.

نمایشگاه‌های مدرن معمولاً بهترین و خیره کننده‌ترین ماشین نمایشگاه را روی سطح گردان می‌گذارند. به این ترتیب هم زیبایی محصول را به رخ می‌کشند و هم به روز بودن طراحی نمایشگاه خود را.

 

متریال و رنگ

برای ایجاد جلوه مدرن و خاص باید به متریال و رنگ‌هایی که در طراحی نمایشگاه ماشین به کار می‌برید توجه کنید. خودرو کالایی است که در گذشته تولید شده، ولی متعلق به آینده هم هست؛ بنابراین فضایی که ایجاد می‌کنید باید تلفیقی از مدرنیته و زیبایی باشد.

استفاده از متریال قدیمی در نمایشگاه ماشین در تضاد با محصولات شیک و به روز داخل آن هستند. توصیه می‌شود متریالی را در دیوار‌ها، سقف و کف نمایشگاه به کار ببرید که جذاب و امروزی باشند.

علاوه بر متریال، رنگ‌هایی که در نمایشگاه به کار می‌روند هم اهمیت بسیاری دارند. پیشنهاد نمی‌شود که در طراحی داخلی نمایشگاه خودرو از تعداد زیادی رنگ استفاده کنید. برای شاخص کردن قسمت خاصی از نمایشگاه می‌توان آن بخش را با رنگ متمایزی از بقیه بخش‌ها جدا کرد؛ اما به‌طور کلی استفاده از نهایت ۳ تا ۴ رنگ کفایت می‌کند.

اگر نمایشگاه برای برند خاصی قرار است طراحی شود بهتر است رنگ‌های لوگو آن برند را در اولویت قرار داد؛ در غیر این صورت دستتان برای استفاده از رنگ‌های دلخواه بازتر است.

 

طراحی نمایشگاه ماشین

 

نورپردازی

نورپردازی یکی از عنصرهای اصلی و مهم در طراحی نمایشگاه ماشین است. نور کافی در نمایشگاه باعث می‌شود جزئیات و ویژگی‌های مختلف ماشین‌ها بخوبی به نمایش در آیند. به‌طور کلی از دو نوع نور در فضاسازی استفاده می‌شود: نور طبیعی و نور مصنوعی.

نور طبیعی آفتاب که از شیشه‌ها وارد نمایشگاه می‌شود گزینه به‌صرفه و کم هزینه‌ای برای نشان دادن ماشین‌ها است؛ اما عیبی که نور طبیعی دارد این است که فقط در طول روز قابل استفاده است.

برای اینکه در تمامی ساعات نور کافی داشته باشید باید از نورهای مصنوعی استفاده کنید. این نور گرما و روشنایی مناسبی برای فضای داخلی نمایشگاه به همراه دارد.

نورپردازی را جدی بگیرید؛ زیرا نورپردازی درست و کافی باعث می‌شود محصولات جلوه بیشتری پیدا کنند. بازتاب نورهای داخلی روی سطح براق ماشین‌ها به جذابیت آن‌ها نیز می‌افزاید؛ به شرطی که منابع نور در مکان‌های مناسبی قرار بگیرند.

توجه داشته باشید که نورپردازی امری تخصصی است و برای اینکه اتومبیل‌های خود را با بهترین نور نمایش دهید، بهتر است از متخصصان این حوزه راهنمایی بگیرید. معمولاً برای تاثیرگذاری بهتر برای هر خودرو نورپردازی جداگانه انجام می‌شود.

علاوه بر موارد گفته شده می‌توان از نور مخفی هم در فضاهای مختلف مثل سقف کاذب استفاده کرد به زیبایی و جلوه فضا افزود.

 

فضاسازی داخلی برای ماشین‌ها

معماران برای طراحی و فضاسازی داخلی بخش‌های مختلف نمایشگاه از قبل طرح و پلان مورد نظر خود را تهیه می‌کنند. یکی از موارد مهمی که در این طرح باید در نظر گرفته شود محل قرار گرفتن ماشین‌ها و وسائل مختلف نمایشگاه است.

نه تنها تعداد و ابعاد ماشین‌هایی که قرار است داخل نمایشگاه قرار گیرند باید محاسبه شوند، بلکه باید فضایی اضافه برای حرکت، چرخش و پارک کردن ماشین‌ها نیز در نظر بگیرید. حداقل فضای لازم برای یک خودرو ۵/۲ در ۵ متر است.

در مرحله اجرا طرح باید برای تفکیک ماشین‌ها و فضاهای مختلف نمایشگاه راهکاری را در نظر بگیرید. استفاده از پارتیشن در این مورد اصلاً پیشنهاد نمی‌شود. امروزه روش‌های جدید و جذاب‌تری به بازار آمده‌اند. در مطالب قبلی به دو مورد از این روش‌ها یعنی اختلاف سطح و رنگ‌ها یا متریالی خاص اشاره کردیم. با استفاده از ستون هم می‌شود فضا‌ها را تفکیک کرد.

با این راهکارها فضاسازی بهتری برای خودروها انجام می‌دهید.

 

روحیه مشتری را فراموش نکنید

با استفاده از نوع محصولی که ارائه می‌دهید تا حد زیادی می‌توانید به روحیات، علایق و مشخصات اخلاقی مشتریان خود پی ببرید.

در طراحی نمایشگاه ماشین باید این موارد را هم در نظر بگیرید. بسته به نوع محصول (ماشین شاسی بلند، مسابقه‌ای، کروک و غیره)، نوع برند و محدوده قیمتی آن باید میانگینی از جامعه آماری مشتریانی که به شما مراجعه می‌کنند به‌دست آورید و متناسب با این اطلاعات قسمت‌های مختلف نمایشگاه را طراحی کنید.

 

استفاده از لوگو انواع برندهای خودرو

اگر خودروهای شما متعلق به برندی خاص هستند، می‌توانید در طراحی نمایشگاه هم از این برند الهام بگیرید و استفاده کنید. برندها همیشه دارای لوگوی شاخص، رنگی خاص و شعار مخصوص به خود هستند. استفاده از این موارد نه تنها باعث تبلیغ بیشتر برای برند محصولاتتان می‌شود بلکه نمایشگاه شما را تخصصی‌تر و زیباتر جلوه می‌دهد.

در صورتی که با برندهای مختلف کار می‌کنید، می‌توانید اسم و لوگوی برندها را در تابلوی خود بیاورید و در فضای داخلی هم به‌صورت جزئی به آن‌ها اشاره کنید؛ اما استفاده بیش از حد از لوگوهای مختلف فضا را شلوغ می‌کند.

 

طراحی نمایشگاه ماشین

 

بهترین طراحی برای فضاهای مختلف نمایشگاه ماشین

فضاهای داخلی نمایشگاه ماشین به دو بخش تقسیم می‌شوند. این دو بخش شامل قسمت عمومی و قسمت تخصصی می‌شود.

بخش عمومی همان قسمتی است که اتومبیل‌ها، میز پذیرش و میز صندوقدار در آنجا قرار می‌گیرند. بخش تخصصی شامل بخش مدیریت و مذاکره می‌شود. در بخش مذاکره و فروش میز و صندلی‌هایی قرار می‌گیرند که فروشندگان و خریداران در آن‌جا به مذاکره درباره قیمت و مسائل مربوط به فروش خودرو مشغول می‌شوند.

در نمایشگاه‌های نسبتاً کوچک همه این بخش‌های مختلف توسط فضاسازی‌های داخلی مثل پارتیشن بندی از هم جدا می‌شوند، اما در نمایشگاه‌های بزرگ بخش مدیریت و فروش و مذاکره دارای اتاق‌های مجزایی هستند.

در نمایشگاه‌های بزرگ و چند طبقه علاوه بر قسمت‌های گفته شده بخش‌های اداری، فنی و انبارداری هم وجود دارند. بهتر است بخش‌های تخصصی در طبقه اول قرار بگیرند.

 

طراحی نمای خارجی نمایشگاه ماشین چگونه باید باشد؟

در طراحی نمایشگاه ماشین علاوه بر فضای داخلی به نمای خارجی نمایشگاه هم باید توجه کرد. حتماً تا به حال متوجه شده‌اید که نمایشگاه‌های ماشین اکثرا فضای بسیار بزرگی دارند که بتوانند تعداد زیادی ماشین را در خود جای دهند.

به غیر از فضا نمای نمایشگاه هم تأثیر زیادی در جلب نظر مشتری دارد. ظاهر خارجی نمایشگاه ماشین باید طوری باشد که حتی از فاصله دور هم کاربری آن را نشان دهد. هر چه نمای نمایشگاه جلوه بیشتری داشته باشد، مراجعه‌کنندگان بیشتری خواهید داشت.

در طراحی نمای خارجی نمایشگاه باید چند عنصر مهم را در نظر گرفت. اولین عنصر مهم استفاده از شیشه‌های بلند و بزرگ است. بهتر است نمای خارجی نمایشگاه خودرو تماماً شیشه‌ای باشد که بخوبی ماشین‌ها را بتواند نمایش دهد.

 

طراحی نمایشگاه ماشین

call2

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید…

نورپردازی مناسب فقط محدود به فضای داخلی نمی‌شود؛ بیرون نمایشگاه هم نیاز به نور مناسب دارد. برای اینکه تابلوی نمایشگاه در شب هم بخوبی دیده شود باید با استفاده از پروژکتور نور مناسبی روی آن بتابانید.

یکی دیگر از عوامل مهم در طراحی نمایشگاه خودرو، سقف بلند است. سقف‌های بلند علاوه بر اینکه باعث بیشتر به چشم آمدن نمایشگاه می‌شود، آن را بزرگ‌تر و باشکوه‌تر هم نشان می‌دهد. حداقل ارتفاع مناسب برای سقف نمایشگاه ماشین حدود ۵/۵ متر است.

در طراحی فضای خارجی نمایشگاه از تابلویی جذاب و متناسب با محصولات استفاده کنید که مشتری را به خود جذب کند.

 

سخن آخر

ماشین یکی از گران‌ترین و لوکس‌ترین کالاهایی است که هرکس در زندگی‌اش ممکن است بخرد؛ بنابراین شیوه نمایش و فروش آن باید به‌گونه‌ای خاص و مناسب باشد.

نمایشگاه‌دارها برای اینکه به بهترین شکل نیاز‌های خریداران خود را برآورده کنند و مشتری را به سمت خریدی راحت سوق دهند باید در طراحی نمایشگاه ماشین به عوامل مهمی که در بالا گفته شد توجه کافی داشته باشند.

سوالات متداول

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *