طراحی کافی شاپ

درباره ما

افتخارات

پروژه ها

دانشنامه

تماس

پیشنهاد هایی برای شما

جهت مشاهده پروژه های اجرا شده، روی تصاویر کلیک کنید.

نیاز به مشاوره دارید...

زمان مورد نیاز برای مطالعه:

8 دقیقه

تاریخ انتشار:

1400-08-15

دسته بندی:

تجاری, دانشنامه معماری

[kkstarratings]

زمان مورد نیاز مطالعه:

8 دقیقه

دسته بندی:

تجاری, دانشنامه معماری

به این مقاله امتیاز دهید

[kkstarratings]

طراحی کافی شاپ

فهرست مطالب

طراحی کافی شاپ یکی از مهم‌ترین عناصری است که اول از همه به چشم مشتری می‌آید. علاوه بر طراحی خدماتی که کافه ارائه می‌دهد هم اهمیت زیادی دارد. در این مقاله بررسی می‌کنیم طراحی کافه چگونه است و برای این کار چه اصولی باید رعایت شوند.

 

رنگ در طراحی کافی شاپ اهمیت زیادی دارد

call2

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید…

امروزه کافه‌گردی تبدیل به یکی از تفریحات مردم، مخصوصاً قشر جوان جامعه، شده است. این محبوبیت زیاد باعث شده بسیاری از افراد به تاسیس کافی شاپ روی بیاورند.

در هر منطقه‌ای حداقل یک یا ۲ عدد کافی شاپ به چشم می‌خورد. با وجود تعداد زیاد کافی شاپ‌ها طبیعی است که رقابت سنگینی بین آن‌ها به وجود می‌آید، اما هر کافه‌ای نمی‌تواند خود را در دل مردم جا کند.

 

چرا طراحی کافی شاپ اهمیت دارد؟

طراحی کافی شاپ باید برای همه مشتریان کافه جذاب باشد. درست است که هر کسب و کاری گروه خاصی از مشتریان را هدف قرار میدهد، اما معمولاً قشر مختلفی از افراد به کافی‌شاپ‌ها مراجعه می‌کنند.

برعکس رستوران که فقط برای غذا خوردن طراحی شده است و کاربری دیگری ندارد، در کافی‌شاپ کارهای مختلفی می‌توان انجام داد. کافه‌هایی هستند که مخصوص بازی، برگزاری جشن، مطالعه یا کار کردن (مثلاً با لپ تاپ) طراحی شده‌اند.

کافی‌شاپ‌ها از همه افراد استقبال می‌کنند، فرقی ندارد چه سن و سالی دارید و از چه طبقه مالی یا اجتماعی هستید. آنها غذاها و نوشیدنی‌های سبکی را به مشتری ارائه می‌دهند که اکثر قشر جامعه توان خریدشان را داشته باشد.

کافی‌شاپ‌ها محیط راحتی را برای مشتری فراهم می‌کنند. در چنین محیطی، مشتری با خیال راحت میتواند به کارهای مورد علاقه خود بپردازد. نوع طراحی کافی شاپ بستگی به هدف آن دارد. برخی کافه ‌ها، جوّ بسیار دوستانه و گرمی دارند و مخصوص دورهمی‌های دوستانه طراحی شده‌اند. برخی دیگر بسیار شیک و لاکچری هستند؛ این کافه‌ها برای ملاقات‌های کاری یا برگزاری جشن بیشتر کاربرد دارند.

به محض مشخص کردن کاربری کافه می‌توان طراحی فضای داخلی و خارجی آن را شروع کرد. تمامی جزئیات موجود در کافی‌شاپ مثل رنگ و طراحی دیوارها، میزها، صندلی‌ها، مبلمان، نورپردازی و موسیقی عناصری هستند که به کافه شخصیت می‌دهند. این موارد روی دیدگاه و برداشت مشتری از کافه شما بسیار تاثیرگذار اند.

درست مثل هر کسب و کار دیگری هدف کافه‌ها هم رسیدن به سود بالا و کاهش هزینه‌ها است. دستیابی به این هدف تنها با جلب رضایت مشتری ممکن می‌شود.

بر اساس نظرسنجی‌ها، اکثر مشتری‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای اینکه فقط قهوه خوش‌طعمی بنوشند، از محیط کافه هم لذت ببرند. با این تفاسیر طراحی داخلی کافی شاپ در رشد این کسب و کار بسیار تاثیرگذار است.

 

پیش نیازهای طراحی کافی شاپ

قبل از شروع طراحی کافه ابتدا باید به چند سوال جواب دهید. از خود بپرسید کافه شما قرار است فقط خدمات بیرون‌بر داشته باشد یا فضای کافی برای نشستن مشتری هم دارید؟ حتی برخی از کافی‌شاپ‌ها هر دوی این خدمات را ارئه می‌دهند. مهم‌ترین مسئله‌ای که روی طراحی کافی شاپ تاثیر می‌گذارد همین مورد است.

 

در طراحی کافی شاپ ابعاد آن مهم است

 

اگر قرار است مشتری در کافه وقت بگذراند، لازم است طراحی خوشایندی برای جلب توجه و راحتی مشتری صورت بگیرد. علاوه بر این باید فضای کافی هم وجود داشته باشد. همه جزئیات فضای داخلی هم بر اساس بیرون بر بودن یا نبودن شکل خواهند گرفت.

 

ویژگی‌های کافی شاپ مردم پسند

برای اینکه ببینیم یک کافی‌شاپ مردم‌پسند چه ویژگی‌هایی دارد ابتدا باید بدانیم چه مواردی برای طراحی کافی شاپ مناسب نیستند.

اگر فضای کافی‌شاپ کوچک و ساده، رنگ‌دیوارها جیغ باشد، صندلی‌ها و مبلمان راحت نباشند، شما غیرمستقیم مشتری را متوجه می‌کنید که این‌جا محل مناسبی برای وقت گذرانی نیست. در نهایت ممکن است مشتری فقط از خدمات بیرون بر شما استفاده کند یا کلاً از آمدن به آن‌جا پشیمان شود.

از طرف دیگر استفاده از رنگ‌های پاستلی، وسایل چوبی، موسیقی آرامش‌بخش و مبلمان و صندلی‌های راحت مشتری را تشویق می‌کند که زمان بیشتری را در آن‌جا سپری کند.

این‌ها ویژگی‌هایی هستند که اکثر افراد برای طراحی کافه به آن‌ها دقت می‌کنند. طراحی داخلی کافی شاپ باید متناسب با ویژگی‌های مشتریان مورد نظر شما باشد.

حالا که می‌دانیم چه عواملی در محبوب و معروف شدن یک کافی شاپ تاثیرگذار اند، در مرحله بعد سراغ نحوه طراحی فضای داخلی کافه می‌رویم. هنگام طراحی کافه باید موارد زیر را در نظر گرفت؛ زیرا هر فردی که برای اولین بار درون کافه قدم می‌گذارد، با توجه به طراحی و فضای آن تصمیم می‌گیرد که آیا جای مناسبی برای خرج کردن پول است یا خیر.

 

عوامل موثر در طراحی کافی شاپ

عوامل زیادی در طراحی فضای داخلی کافیشاپ موثر اند. برای ارائه بهترین دکوراسیون و طراحی باید ابتدا این عوال را شناخت و در مرحله بعد طبق طرح ایده آلمان از آن ها استفاده کنیم.

 

کاربری اصلی کافی شاپ

اولین چیزی که قبل از طراحی کافی شاپ باید در نطر بگیرید، کاربری و هدف کافه است. چه نوع کافه‌ای می‌خواهید طراحی کنید؟ قیمت خدمات آن چگونه است؟ چه نوع غذاها و نوشیدنی‌هایی می‌خواهید سرو کنید؟ کافه قرار است در چه محله‌ای-بالاشهر، مرکز شهر یا غیره- باشد؟ آیا کافه نزدیک دانشگاه است؟

 

طراحی کافی شاپ در مناطق مرفه متفاوت است

 

با اینکه گروه‌های مختلفی از افراد به انواع کافه‌ها می‌روند، اما افرادی که به کافی‌شاپ‌های گران‌قیمت بالاشهر می‌روند نسبت به افرادی که به کافه‌های متوسط می‌روند، متفاوت‌اند. همچنین قیمت‌های متفاوت باعث می‌شوند مشتری انتظارات متفاوتی هم داشته باشد. طبیعتاً از کافی‌شاپ‌های گران قیمت انتظار کیفیت بیشتری می‌رود.

برای اینکه بهترین فضا را برای کافی‌شاپ خود ایجاد کنید، ببینید مشتری‌ها از شما چه انتظاری دارند و چه جوی را باید به وجود آورید. قبل از اینکه طراحی کافه را شروع کنید، ابتدا طرح کلی آن را در ذهن تصور کنید.

 

محیط داخلی کافه

به محض اینکه ایده اصلی کافه مشخص شد، بروید سراغ محیطی که می‌خواهید به وجود آورید. طراحی محیط کافی شاپ بستگی به چند عامل مهم دارد. این عوامل عبارتند از: رنگ‌، نورپردازی، موسیقی و حتی بویی که در کافه به مشام می‌رسد. هر یک از این عوامل به شیوه متفاوتی روی ذهن مشتری تاثیر می‌گذارند.

بهترین طراحی کافی شاپ آن است که تاثیر هر عنصر را در نظر بگیرد و بین آن‌ها تعادل ایجاد کند. عناصر مختلف کافی‌شاپ باید در جای درست و به‌اندازه کافی استفاده شوند؛ تنها در این صورت تعادل برقرار خواهد شد. محیط و جو آن تاثیر زیادی در طراحی داخلی آن دارد.

 

استفاده از روانشناسی رنگ‌ها

رنگ‌ها قسمت مهمی از طراحی داخلی کافی‌شاپ را تشکیل می‌دهند. در واقع اولین چیزی که نظر مشتری را در بدو ورود جلب می‌کند رنگ‌های به کار رفته در کافه است.

رنگ‌آمیزی شاید در ظاهر المان بسیار ساده‌ای به نظر برسد، اما همین رنگ‌ها هستند که مفهوم مورد نظر شما را به مشتری انتقال می‌دهند. در انتخاب رنگ دقت داشته باشید. باید از ترکیب‌بندی استفاده کنید که تناسب ایجاد کند و جو دلخواه شما را به وجود بیاورد.

رنگ‌های قرمز و زرد رنگ‌هایی هستند که باعث ایجاد تکانه در مغز می‌شوند؛ بنابراین به آن‌ها رنگ‌های محرک غذایی می‌گویند. به همین علت بسیاری از رستوران‌ها به نحوی از این رنگ‌های محرک در طراحی فضای داخلی خود استفاده می‌کنند که اشتهای مشتری را تحریک کنند.

 

طراحی کافی شاپ چگونه باید باشد؟

call2

نیاز به مشاوره دارید؟

جهت دریافت مشاوره با ما در تماس باشید…

در عین حال رنگ‌های جیغ باعث می‌شوند مشتری زود از محیط خسته شود و مدت کمی را آن‌جا بگذراند. اگر می‌خواهید مشتری مدت بیشتری را در کافی‌شاپ شما سپری کند، بهتر است زیاد از رنگ‌های جیغ یا سایه روشن‌های آن‌ها استفاده نکنید. در عوض آن‌ها را با رنگ‌های پاستلی که تن آرامش‌دهنده دارند، ترکیب کنید.

با ترکیب رنگ‌های جیغ با رنگ‌های پاستلی و ایجاد تعادل در ترکیب بندی رنگ‌ها، محیط مناسب تری برای مشتری ایجاد می‌شود.

 

تاثر نورپردازی در فضای داخلی کافه

حتی اگر بهترین کافی‌شاپ جهان را طراحی کنید ولی در آن نورپردازی مناسب به کار نبرید، همه زحماتتان به باد خواهد رفت. از روشنایی زیاد دوری کنید، نور شدید باعث می‌شود محیط غیرطبیعی به نظر برسد. فراموش نکنید هدف شما این است که محیط راحتی را به وجود آورید.

نور خیلی شدید تمرکز مشتری را به هم می‌زند و حواس او را از بقیه ویژگی‌های مهم کافه مثل غذا پرت می‌کند. همچنین نور زیاد راحتی محیط را از بین می‌برد. اگر می‌خواهید محیط منحصر به فردی به وجود آورید و روی مشتری تاثیر خوبی بگذارید، از نورهای ملایم استفاده کنید.

 

صدا و موسیقی زمینه

صداهای مختلف انواع احساسات را در انسان‌ها بر می‌انگیزند. مغز ما به صداهای مختلف واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهد؛ بنابراین صدا و موسیقی عامل مهمی در طراحی کافی شاپ است.

کافه محلی است برای معاشرت با دیگران یا کار کردن، پس صداها و موسیقی‌های بلند در چنین مکانی فقط باعث آزار مشتری خواهد شد.

در انتخاب موسیقی کافی‌شاپ به چند مورد باید توجه کنید. اول اینکه صدای موسیقی باید کم و در حدی باشد که در پس زمینه صداها قرار گیرد. مشتری‌ها باید بتوانند براحتی به مکالمات خود ادامه دهند و بلند بودن صدای موسیقی باعث نشود صدا به صدا نرسد.

دوم اینکه باید لیست موسیقی‌ها را متناسب با ماهیت کافه انتخاب کنید. در برخی کافه‌ها موسیقی سنتی مناسب است، در بعضی دیگر موسیقی لاتین، پس به تناسب بین نوع کافه و موسیقی آن توجه کنید. استفاده از موسیقی زنده هم در بعضی از کافهها جو سرگرم کنندهای را به وجود می آورد.

 

 

رایحه کافی شاپ

آخرین عامل مهم در محیط داخلی کافی‌شاپ بوی آن است. شاید با شنیدن این موضوع تعجب کنید، اما در ادامه به شما می‌گوییم که چرا رایحه‌ای که در کافه به مشام می‌رسد هم اهمیت دارد.

بو هم مانند صدا واکنش‌های زیادی را در مغز بر می‌انگیزد. بعضی از رستوران‌ها برای اینکه احساس گرسنگی را در مشتری تحریک کنند از رایحه‌های خاصی استفاده می‌کنند.

در کافه‌ها معمولاً بوی خوش قهوه به مشام می‌رسد؛ اما دلیلش سرو کردن قهوه در آنجا نیست. بوی قهوه در اصل مشتری را تحریک می‌کند که چیزهای بیشتری سفارش دهد.

یکی از عطرهای مناسب برای کافه عطر خیار است. از نظر روانشناسی بوی خیار باعث ایجاد حس تازگی می‌شود و به فضا روح می‌بخشد.

وانیل یکی از خوش‌بو ترین مواد غذایی است. استشمام عطر وانیل آرامش‌دهنده است و سپری کردن مدت انتظار را برای مشتری آسان‌تر می‌کند، اما دقت داشته باشید که بیش از حد بوی وانیل را در فضا پخش نکنید؛ زیرا باعث آلرژی و سردرد خواهد شد.

 

تعامل بین انسان و محیط

مغز انسان نسبت به عوامل محیطی اطراف واکنش نشان می‌دهد؛ به این رابطه، تعامل بین انسان و محیط می‌گویند. این رابطه میزان راحتی افراد در محیط‌های مختلف را تعیین می‌کند. برای اینکه بهترین طراحی را انجام دهید باید حتماً این عامل مهم را هم در نظر بگیرید.

رضایت مشتری در میزان موفقیت کافه تاثیر زیادی دارد. عوامل تعیین کننده رضایت مشتری در کافی‌شاپ محدود به خدمات، غذا و نوشیدنی نمی‌شود، بلکه محیط و فضا هم اهمیت دارند.

نحوه چیدمان، دکوراسیون و فضاسازی بخش‌های مختلف کافه در روحیه مشتری تاثیرگذار است. میزها، صندلی‌ها و مبلمان باید به شکلی منظم چیده شوند و هر میز فضای خصوصی کوچکی داشته باشد.

جزئیات تزئینی باید به جا استفاده شوند. می‌توان برای جذابیت بیشتر و منتقل کردن حس خوب به مشتری از گل و گیاه و تابلوهای هنری هم استفاده کرد.

 

ایجاد احساس راحتی

محیط کافه باید به قدری راحت باشد که مشتری حس کند در خانه خود نشسته است. راحتی را می‌توان با استفاده از عناصر دکوری، تزئینی و غیره به وجود آورد.

 

 

راحت بودن کافه عنصر بسیار مهمی در طراحی کافی شاپ است. بسیاری از افراد ساعت‌های زیادی را در کافه می‌گذرانند. اگر این افراد در کافی‌شاپ شما احساس راحتی نکنند دیگر آنجا را برای وقتگذرانی انتخاب نخواهند کرد. در نتیجه مشتری‌ها و سود خود را از دست می‌دهید.

با استفاده از این موارد کافه خود را تبدیل به راحت‌ترین مکان ممکن کنید:

  • به کار بردن چوب‌های گرم در تزئینات و وسایل چوبی؛
  • استفاده از آباژورهای کم نور در محل‌های مناسب؛
  • استفاده از عناصر سادهای که به صورت روززمره با آن ها در ارتباط هستیم؛
  • به کار بردن مبلمان و صندلی‌های راحت و غیره.

 

برانگیختن احساسات

محیط کافه باید به شکلی باشد که همه احساسات پنج گانه را بر انگیزد و بین آن‌ها تعادل ایجاد کند؛ در نتیجه المان‌های مختلف کافه به چشم مشتری می‌آیند. احساسات از طریق استفاده مناسب از رنگ، نور، بو و صدا برانگیخته می‌شوند و برای مشتری تجربه خوبی را به وجود می‌آورند.

 

فضاسازی مناسب

چیدمان و دکوراسیون داخلی کافی‌شاپ نباید شلوغ شود. بین میزها باید مقداری فضای خالی برای رفت و آمد گارسون‌ها و مشتری‌ها وجود داشته باشد. نباید از تعداد زیادی وسیله دکوری در یک نقطه استفاده کرد. لوازمی که باعث مزاحمت مشتری و مسیر رفت و آمد او می‌شوند باید جا به جا یا برداشته شوند.

 

ایجاد حریم خصوصی

حریم خصوصی در ساختار داخلی کافه‌ها بسیار اهمیت دارد. هیچ‌کس دوست ندارد مزاحم بقیه شود و برعکس دیگران برای او مزاحمت ایجاد کنند. قرار نیست همه افراد کافه حرف‌های یکدیگر را بشنوند.

میزها و مبلمان باید فاصله مناسبی از یکدیگر داشته باشند که مزاحمتی برای اطرافیان ایجاد نشود. حتی موسیقی بیش از حد بلند هم حریم خصوصی مشتریان را نقض می‌کند.

 

سخن آخر

فرقی ندارد طراحی کافی شاپ شما چگونه است. مسئله مهم این است که به اصول طراحی داخلی توجه کنید و کافه را متناسب با نوع کاربری آن طراحی کنید.

هدف اصلی مشاغلی مثل کافی‌شاپ جلب رضایت مشتری است؛ بنابراین در طراحی انتظارات مشتری را هم در نظر بگیرید.

 

سوالات متداول

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *